Bydgoszcz ma potencjał na kilka terminali intermodalnych



Fot: trucktrain.co.uk

Terminal drogowo-kolejowy Bydgoszcz-Emilianowo ma być flagową inwestycją na Węźle Logistycznym Bydgoszcz. Emilianowo ma szansę generować potencjał, który sprawi, że w pewnym momencie na obszarze Bydgoszczy i gmin ościennych będzie potrzeba nawet kilku terminali. Potencjalne lokalizację takich terminali wykazuje studium prewykonalności dla Węzła Logistycznego Bydgoszcz.

Wspomniany dokument powstał w ramach programu COMBINE ze środków Interreg jako opracowanie w ramach tzw. ostatniej mili. Problematyka ostatniej mili dotyka zjawiska kongestii, czyli uniknięcia sytuacji, gdy terminal będzie się po prostu korkował, co obejmuje również aspekty ekologiczne.

 

W opracowaniu wśród rekomendacji znajduje się model z terminalami satelickimi, które mogłyby powstać: na Okolu (okolice dworca Bydgoszcz Towarowa), przy dworcu Bydgoszcz Wschodnia posiadającym dość duże bocznice oraz w Trzcincu (gmina Białe Błota) – W przypadku większych ilości ładunków kierowanych do jednej destynacji wskazane jest uruchomienie połączeń wewnątrz węzła transportowego z użyciem krótkich pociągów intermodalnych lub specjalistycznych szynobusów towarowych – czytamy w opracowaniu. Pozwoliłoby to ładunki np. z Białych Błot, gdzie ostatnio prowadzone są duże inwestycje branży magazynowej przeładowywać w Trzcincu, czy z gmin położonych na północ od Bydgoszczy na Okolu lub przy Bydgoszczy Wschodniej. Następnie specjalnymi pociągami byłyby dowożone do Emilianowa, a stąd dopiero przeładowywane w kierunku portów morskich nad Bałtykiem lub wysyłane na południe Europy nad Adriatyk.

 

Rekomendowane lokalizację terminali satelitarnych:

 

W Polsce taki model intermodalny póki co nie został wdrożony, ale w świecie powstały nawet dedykowane takim rozwiązaniom pociągi typu TruckTrain, które mogą pomieścić od 2 do nawet 21 kontenerów.