Całodobowy Oddział Celny to szansa na rozwój lotniczego CARGO



Fot: gov.pl

18 lutego w Porcie Lotniczym Bydgoszcz odbyła się uroczystość utworzenia Oddziału Celnego Port Lotniczy Bydgoszcz w ramach struktury Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego. Celnicy na bydgoskim lotnisku byli obecni od dawna, nowa formuła ma usprawnić funkcjonowanie, a przede wszystkim zapewnić obsługę celną przez całą dobę. Może przyczynić się to do rozwoju rynku cargo w bydgoskim lotnisku.

 

Bydgoszcz w sieci TEN-T jest węzłem kompleksowym drogowo-kolejowym oraz co jest mniej powszechną informacją węzłem lotniczego cargo. Do tej pory co prawda większych przeładunków lotniczych nie było – w statystykach w 2019 roku udało się w ramach Road Feeder Services osiągnąć nawet ponad 400 ton cargo (w pandemii zanotowano już jednak bardzo pokaźne spadki), to trzeba pamiętać, ze były to przewozy drogowe, realizowane dla większych lotnisk przez bydgoskie. Dane Urzędu Lotnictwa Cywilnego wskazują, że w 2019 roku drogą powietrzną z PLB odleciało nieco ponad 9 ton, co stanowi mniej niż 3% wspomnianego wyniku.

 

Pierwszy rok przyniósł rekord

Rok 2020 przyniósł załamanie dla całej branży lotniczej spowodowane pandemią. Bydgoskie lotnisko obsłużyło znacznie mniej pasażerów. Jeżeli chodzi o cargo to praca RFS spadła o około połowę do nieco ponad 200 ton, ale jak wynika z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, udział właściwego cargo, czyli przewozów lotniczych wzrósł do ponad 38 ton, co jest historycznym wynikiem, stanowiącym około 20% wyniku.

 

Lokalne media, również Portal Kujawski, informowały w 2020 roku o dużych transportach z Azji, które zamówiły firmy z regionu. To one doprowadziły do tak dużego wzrostu.

 

Wspomnieć warto też nieco o lotnisku w Łodzi, które pasażersko znajduje się w tyle za Bydgoszczą i dość mocno stawia na Cargo, co mocno podkreślali włodarze łódzkich samorządów podczas odbywającego się we wrześniu w tym mieście Rail Freight Summit z udziałem spedytorów z Euroazji. Łódź może się chwalić wzrostami w RFS, ale wyniki typowych przewozów lotniczych nie były zbyt duże – we wspomnianym 2020 roku to tylko 394 kg. Dopiero ubiegły rok pozwolił przekroczyć tonę.

 

Rok ubiegły przyniósł już marazm – ULC nie podsumował go jeszcze, ale w pierwszych trzech kwartałach mamy wynik zerowy.

 

Oddział Celny zwiększy atrakcyjność

Władze Portu Lotniczego Bydgoszcz liczą, ze otwarty przed dwoma tygodniami oddział zwiększy atrakcyjność CARGO. Całodoba obsługa ma zwiększyć atrakcyjność PLB dla międzynarodowych spedytorów. Szansą na wzrost wyników cargo są też oddane do użytku odcinki drogi ekspresowej S-5 oraz planowana w najbliższych latach droga ekspresowa S-10. Lotnisko liczy też na budowę linii kolejowej przelotowej przez PLB, z Trzcinca do Solca Kujawskiego, która ułatwi integrację lotniczego cargo z planowanym terminalem intermodalnym Bydgoszcz – Emilianowo.