Kilka dni temu PESA Bydgoszcz chwaliła się zakończeniem dużego kontraktu dla historycznej stolicy Rumunii Jassy, ale jak się okazuje bydgoskie tradycje związane z innowacjami tramwajowymi mają już kilkadziesiąt lat. W latach 1962-1963 bydgoskie MPK (którego tradycję kontynuuje MZK), opracowało pierwszy tramwaj przegubowy na wąski tor.
,,Bydgoski prototyp przeszedł szczegółowe badania i próby w Instytucie Gospodarki Komunalnej, uzyskując bardzo pochlebną opinię i przewyższając pod względem zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych podobne wozy w Polsce” – pisał w Kronice Bydgoskiego na lata 1964-1965,Tadeusz Boguta.
Na czele zespołu stał dyrektor w bydgoskim MPK, inżynier Przemysław Boruta.
![](https://bursztynowyszlak.eu/wp-content/uploads/2022/04/kartka-przegubowiec-715x1024.jpg)
![](https://bursztynowyszlak.eu/wp-content/uploads/2022/04/Tramwaj-przegubowy-MZ-1.jpg)
![](https://bursztynowyszlak.eu/wp-content/uploads/2022/04/Tramwaj-przegubowy-MZ-2.jpg)
W przypadające 19 kwietnia urodziny Bydgoszczy Poczta Polska wyemituje specjalną kartkę pocztową oraz znaczek dla uczczenia tego wydarzenia.
Szerzej o tej konstrukcji pisał na naszych łamach Stanisław Sitarek. Zainteresowanych odsyłamy do publikacji: Pierwszy w Polsce tramwaj przegubowy na wąski tor