Jakie będą strategiczne w Bydgoszczy projekty sfinansowane przez Unię Europejską?



European Union

European Union

Trzy tygodnie temu zakończyły się negocjacje pomiędzy Komisją Europejską i polskim rządem Umowy Partnerstwa, to pierwszy krok w uruchomieniu funduszy strukturalnych dla perspektywy 2021-2027. Jakie kluczowe projekty może zrealizować za nie Bydgoszcz?

Zaakceptowanie Umowy Partnerstwa to pierwszy etap w negocjacjach z Brukselą, bowiem trzeba jeszcze uzgodnić konkretne programy operacyjne. Wśród negocjowanych programów są Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza (dawniejszy Regionalny Program Operacyjny), którego dysponentem będzie Zarząd Województwa. W ramach FedKP oprócz konkursów na dotację przewiduje się wydatkowanie części środków w trybie bezkonkursowym. Sprawdźmy jakie bydgoskie projekty zyskały pozytywną rekomendację Urzędu Marszałkowskiego.

 

Bydgoszcz w trybie bezkonkursowym chce pozyskać fundusze na:
– dalszą termomodernizację obiektów użyteczności publicznej;
– zakup nowoczesnych tramwajów (rozstrzygnięty przetarg na dostawę 10 tramwajów, który wygrała PESA, może być rozszerzony o kolejne 36 tramwajów, środki na ten cel Bydgoszcz chce pozyskać z UE);
– budowę linii tramwajowej od Ronda Kujawskiego do ulicy Solskiego;
– budowę linii tramwajowej wzdłuż ulicy Wyszyńskiego;
– budowę linii tramwajowej wzdłuż Chocimskiej;
– remont torowiska wzdłuż ulicy Toruńskiej;
– remont zajezdni tramwajowej (ostatnio 65 mln zł na ten cel przyznał rząd);
– remont torowiska tramwajowej wzdłuż ulicy Nakielskiej (bez planów wydłużania dalej na zachód);
– dalsza adaptacja Młynów Rothera;
– II etap modernizacji Teatru Polskiego;

 

Ponadto podległy ratuszowi Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny chciałby rozbudować przy wsparciu unijnym infrastrukturę terenów inwestycyjnych.

 

To jakie z tych projektów dostaną szansę na sfinansowanie przez Unię Europejską bezkonkursowo zdecydują negocjacje prowadzone z Komisją Europejską przez Zarząd Województwa. Istnieje jednak spora szansa na wsparcie bydgoskich projektów tramwajowych, bowiem tylko Bydgoszcz wniosła o wsparcie transportu szynowego, Toruń skupia się głównie na infrastrukturze drogowej, od wielu lat kujawsko-pomorskie jest natomiast krytykowane za to, że za bardzo inwestuje w drogi, kosztem rozwoju transportu szynowego.