Już dzisiaj pomyślmy o pasażerskich projektach multimodalnych



Na dzisiaj wciąż jest wiele niewiadomych co do tego jak będą wyglądały fundusze europejskie dla kujawsko-pomorskiego w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej, kluczowe pytanie jest też kiedy będą one dostępne, bowiem póki co przed nami jeszcze przynajmniej kilka tygodni negocjacji kluczowego dla nich dokumentu: Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza (FEKiP). Są jednak już pewne konkrety, o których warto już teraz rozmawiać, abyśmy jako mieszkańcy województwa nie zostali postawieni przed faktami dokonanymi.

Niniejszą publikację kieruję przede wszystkim do osób zaangażowanych obywatelstwo, w różnego rodzaju organizacje pozarządowe. Z ostatniej wersji FEKiP (z października) wynika, że 22,4 mln euro z Unii Europejskiej dostaniemy na rozwój projektów multimodalnych – jak wynika z lektury dokumentu mogą być to np. węzły przesiadkowe lub infrastruktura typu Park&Ride. Mamy w dokumencie dość mocno ogólne sformułowania, przez co możemy mówić o szerokim wachlarzu projektów. Patrząc na dotychczasowy przebieg negocjacji Zarządu Województwa z Komisją Europejską należy się raczej spodziewać zachowania kwoty 22,4 mln euro, a być może jej zwiększenia, bowiem Bruksela zarzuca władzom województwa zbyt mały udział zrównoważonego transportu, a ten kierunek działań multimodalna infrastruktura punktowa by się wpisywała.

 

Z FEKiP mamy odwołanie do Strategii Rozwoju Województwa z grudnia 2020 roku oraz będącego w fazie konsultacji Regionalnego Programu Transportowego (z uwagi na powiązania tego dokumentu ze środkami unijnymi, to jego wersja finalna pojawi się zapewne po negocjacjach FEKiP). W Strategii Rozwoju Województwa mamy też wiele ogólników, ale pojawiają się propozycje działań jak budowa takich węzłów multimodalnych we Włocławku i w Grudziądzu. Mamy też propozycję np. przebudowy stacji kolejowych Bydgoszcz Błonie, Bydgoszcz Osowa Góra i Bydgoszcz Fordon, aby umożliwić zawracanie na nich pociągów (zwiększy to ich potencjał do wykorzystania w kolei miejskiej). Przy czym najprawdopodobniej z puli o której mowa 22,4 mln euro wyłączone mogą być duże miasta. Pojawia się też zapis o uruchomieniu stacji kolejowej Nakło Dąbrowskiego, położonej ok. 1,4 km od obecnego dworca, wówczas poprzez kolejną stację wzrosła by dostępność kolei dla mieszkańców Nakła nad Notecią.

 

SUMP

Warto zwrócić też uwagę na to, że nowej perspektywie dla ZIT-u Bydgoszczy, czyli gmin tworzących Metropolię Bydgoszcz trafi kwota 112 mln euro. Te środki bydgoski obszar będzie mógł podzielić ,,po swojemu”, bez decyzji zapadających w Toruniu. Kluczowy dla środków finansowych z tej puli będzie dokument strategiczny SUMP (w polskim tłumaczeniu: Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej), który obecnie jest w trakcie tworzenia. Do tej pory projekt tego dokumentu nie został jeszcze publicznie przedstawiony. Warto jednak mieć świadomość, że w tej formule będzie można wydatkować spore środki także na infrastrukturę punktową.

Zakończenie negocjacji Zarządu Województwa z Komisją Europejską planuje się na przełomie 2022 i 2023 roku. Warto jednak już dzisiaj zdefiniować pewne projekty, sygnalizować je, aby potem było o nie łatwiej zabiegać jak FEKiP zostanie zatwierdzony.

 

Niezbyt demokratyczne uzgodnienia

Obowiązujące od wielu lat w Polsce przepisy pozwalają negocjować programy operacyjne z miliardowymi budżetowi Zarządom Województw, tak naprawdę nawet bez udziału Sejmiku Województwa. Wpływ mieszkańców na kierunki negocjacji jest marginalny, na późniejsze projekty też niewielki chociażby z tego powodu, że po uzgodnieniach opinia społeczna stawiana jest już przed faktem dokonanym. Chcąc zwiększyć świadomość społeczną zdecydowaliśmy się na tę publikację oraz zachęcamy do zaangażowania.