W środę zebrała się sejmowa Komisja Infrastruktury w temacie rewizji sieci transportowej TEN-T. Jednym z kluczowych poruszanych na niej tematów była pozycja Węzła Logistycznego Bydgoszcz.
Wiceminister Rafał Weber, który przedstawiał informację o wdrażaniu sieci bazowej TEN-T, czyli tego elementu sieci, który powinien być wdrożony do 2030 roku. Sieć bazową w komponencie drogowym Polska już wdrożyła w 83%. W kwestii kolejowej udało się wprowadzić elektryfikację w 96%, jeżeli chodzi o dostosowanie prędkości do przynajmniej 100 km/h dla pociągów towarowych wdrożono już ponad 50%.
Węzeł bydgoski
Wiceprzewodniczący komisji poseł Piotr Król bezpośrednio zadał pytanie o uzyskanie statusu węzła sieci bazowej dla Bydgoszczy, z uwagi na planowaną budowę dużego terminalu w Emilianowie.
– Czy można liczyć na wsparcie rządu w tym zakresie? – wspomniał poseł Piotr Król.
Propozycja Komisji Europejskiej z grudnia 2021 roku nie uwzględnia Bydgoszczy jako węzła sieci bazowej, dlatego samorządy w koordynacji z Nowym Bursztynowym Szlakiem, złożyło w tej sprawie petycję do Parlamentu Europejskiego.
– Jest to temat w Ministerstwie Infrastruktury znany. My podchodzimy do niego przychylnie – poinformował wiceminister Weber. Szerzej do sprawy odniósł się dyrektor Adrian Mazur w Ministerstwie Infrastruktury – Jako ministerstwo podejmujemy działania o podniesienie podniesienie jego rangi do sieci bazowej – mówił o bydgoskim węźle – Wiemy o tym wystąpieniu – odniósł się bezpośrednio do petycji.
– Jest to element naszych negocjacji z komisją – podkreślił dyrektor Mazur.
W posiedzeniu Komisji Infrastruktury uczestniczył również poseł Jan Szopiński, jako przedstawiciel Nowego Bursztynowego Szlaku.