PESA i Orlen będą wspólnie wdrażać technologie wodorowe na kolei



foto PESA / Der Blitz​

foto PESA / Der Blitz​

We wtorek w Berlinie rozpoczęły się pierwsze po pandemii targi kolejowe InnoTrans, dość silnym polskim akcentem na tym wydarzeniu była wspólna prezentacja PESA Bydgoszcz i PKN Orlen, na którą przybył do stolicy Niemiec polski minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

Mija mniej więcej rok jak PESA zaprezentowała publicznie prototyp lokomotywy napędzanej wodorem, jak mówił przed rokiem w Gdańsku minister Andrzej Adamczyk – Jesteśmy drugim państwem na świecie, który posiada lokomotywę o napędzie wodorowym. Przez kolejne miesiące projekt PESA był ulepszany, dzisiaj nazywany jest SM42-6Dn. W Berlinie odbyła się wspólna prezentacja PESA tej lokomotywy z PKN Orlen, który z kolei zaprezentował mobilną stację tankowania wodorem. Oba przedsiębiorstwa chcą bowiem wspólnie wdrażać kolejowe technologie wodorowe u klientów, oferując im kompleksową obsługę w zakresie taboru (PESA) oraz infrastruktury tankującej wodór (Orlen). W tej sprawie na InnoTrans podpisano też porozumienie o współpracy w obecności ministra Andrzeja Adamczyka – Współpraca PESA i PKN Orlen i podpisane właśnie porozumienie to ważny sygnał dla całego rynku kolejowego. Dzięki współpracy dwóch polskich firm przewoźnicy pasażerscy i towarowi mogą inwestować w bezemisyjny, wodorowy tabor, mogą zamawiać pojazdy wraz usługą dostaw wodoru i zapewnieniem infrastruktury do tankowania” – powiedział podczas uroczystości Andrzej Bittel, wiceminister w Ministerstwie Infrastruktury.

 

 

– Lokomotywa, którą w tej chwili prezentujemy na Innotrans, jest już po uruchomieniach i pierwszych jazdach testowych. Po targach przejdzie ostatnie testy homologacyjne na torze w Żmigrodzie, a w pierwszym kwartale przyszłego roku trafi do eksploatacji na terenie Zakładu Produkcyjnego PKN ORLEN w Płocku – zapowiada Krzysztof Zdziarski, prezes PESA – Jednocześnie kontynuujemy prace nad zeroemisyjnymi pojazdami pasażerskimi, które będą mogły być zasilane z trakcji i ogniw wodorowych. Bezemisyjne pojazdy szynowe to jeden z elementów programu „Zielona Pesa” realizowanego w ramach strategii 2026+. Zielona Pesa to nie tylko ekologiczne pojazdy, ale również zmiany w samej firmie, zmierzające do maksymalnego ograniczenia śladu węglowego w procesie produkcji i funkcjonowaniu spółki.

 


foto PESA / Der Blitz​

 

Do Berlina udał się też prezes PKN Orlen Daniel Obajtek – Współpraca z PESA Bydgoszcz to kolejny ważny krok w komercjalizacji tej technologii. Dostrzegamy duży potencjał wodoryzacji transportu szynowego. Wykorzystując go w pełni, realnie przyczynimy się do transformacji polskiej kolei z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. Bezpośrednio wpłynie to na wzrost bezpieczeństwa i niezależności energetycznej Polski.