Nowy Bursztynowy Szlak 29 marca skierował do Komisji Petycji Parlamentu Europejskiego petycję w sprawie uznania Bydgoszczy za węzeł sieci bazowej TEN-T. Rewizja sieci TEN-T zaplanowana jest na przyszły rok, ale są już pierwsze projekty.
14 grudnia 2021 roku Komisja Europejska przedstawiła wstępny projekt rewizji sieci TEN-T, ten projekt nadal utrzymuje Bydgoszcz jako element sieci kompleksowej TEN-T (sieć bazowa będąca częścią sieci kompleksowej, traktowana jest jako priorytet do wdrożenia już do 2030 roku). Co jest istotne – w tej propozycji Komisja Europejska zdecydowała się zaproponować podniesienie rangi linii kolejowej pomiędzy Bydgoszczą i portem w Gdyni do rangi sieci bazowej, co w pewnym sensie jest samo w sobie argumentem, za zwiększeniem rangi również bydgoskiego węzła.
– Zintensyfikowanie starań o sieć bazową to szansa rozwoju i województwa i miasta Bydgoszczy. To szansa na przyśpieszenie naszego rozwoju o 20 lat – mówi radny województwa kujawsko-pomorskiego Roman Jasiakiewicz.
W opracowanej pod koniec stycznia na zlecenie spółki budującej terminale w Bydgoszcz Emilianowo przewiduje się na 2030 rok przeładunki na poziomie 93,6 tys. TEU, z perspektywą dużych wzrostów w latach kolejnych. Przyjmując przelicznik zalecany przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) 1 TEU = 12 ton, to mamy ostrożnościowe szacunki mówiące o ponad 1,1 mln ton przeładunków na 2030 rok, gdy w rozporządzeniu 1315/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady o TEN-T minimum dla węzłów tej sieci to 800 tys. ton. W uzasadnieniu do petycji wskazuje się też zapisy projektu ,,Krajowego Programu Żeglugowego do roku 2030”, w którym węzeł bydgoski przedstawia się jako o znaczeniu strategicznym ,,charakteryzuje się strategicznym położeniem, zapewniającym obsługę ładunków w relacjach pomiędzy portami morskimi w Gdańsku i Gdyni, a głównymi aglomeracjami kraju –Łódź, Warszawa, Poznań, przy wykorzystaniu wszystkich gałęzi transportu –drogowego, kolejowego i wodnego śródlądowego”.
Petycję poparły m.in.: Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Rada Miasta Bydgoszczy, Rada Gminy w Nowej Wsi Wielkiej, Rada Miejska w Solcu Kujawskim, Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Bałtyk-Adriatyk, Stowarzyszenie Metropolia Bydgoszcz, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna, Towarzystwo Miłośników Miasta Bydgoszczy oraz organizacje zrzeszająće pracodawców.
Propozycja Komisji Europejskiej z 14 grudnia 2021 roku przejdzie teraz procedurę tzw. trilogu, czyli będzie uzgadniania z Parlamentem Europejskim. Komisja Petycji będzie mogła zaproponować korektę tego dokumentu o status węzła bydgoskiego.