Planowane jest trzecie podejście do studium dla obwodnicy Białych Błot



Opracowanie studium techniczo-ekonomiczno-środowiskowego to absolutna podstawa, aby myśleć o budowie obwodnicy Białych Błot. STEŚ ma przede wszystkim wskazać najbardziej optymalny wariant jej przebiegu, a być może zasugerować opłacalność tunelu w biegu ulicy Szubińskiej. Studium planowano opracować w latach 2018-2019, ale na skutek różnych okoliczności, dopiero przetargi ogłoszono w drugiej połowie 2021 roku. Z Urzędu Gminy płynie sygnał, że będzie podjęta trzecia próba.

Pierwszy przetarg ogłoszono w wakacje, ale wówczas nie wpłynęła żadna oferta. Na jesienie ponowiono przetarg, jedyna oferta na kwotę 860 tys. zł przekroczyła budżet na jaki umówiły się samorządy składające się na to opracowanie: Gmina Białe Błota, Powiat Bydgoski, Miasto Bydgoszcz i Województwo Kujawsko-Pomorskie. Od rzecznika prezydenta Bydgoszczy dowiadujemy się, że Bydgoszcz była gotowa dołożyć kilkadziesiąt tysięcy złotych, aby utrzymać 25% udział w przedsięwzięciu. Pozostałe samorządy takich deklaracji nie złożyły, dlatego przetarg został unieważniony.

 

Kilka dni temu z inicjatywy wójta Białych Błot Dariusza Fundatora odbyła się wideokonferencja pomiędzy samorządowcami. Jak dowiadujemy się z komunikatu, ma być rozpisany przetarg po raz trzeci, być może on pozwoli wybrać oferenta i rozpocząć pracę nad STEŚ. Prace nad takim studium trwają około dwóch lat, w przypadku Białych Błot z uwagi na kontrowersje jakie budzić mogą niektóre przebiegi, konieczne będą szerokie konsultacje społeczne. Dopiero mając STEŚ będzie można myśleć o budowie.

 

Według ostatniego Generalnego Pomiaru Ruchu przez Białe Błota pomiędzy Bydgoszczą i węzłem S-5/S-10 przejeżdża dziennie ponad 20 tys. pojazdów.