Ponad trzyletni spór o zwolnienie radnego zakończył się

Ponad trzyletni spór o zwolnienie radnego zakończył się

Pracodawca chcąc zwolnić radnego z pracy, powinien najpierw uzyskać stanowisko organu, którego jest on członkiem. Sprawia to, że rozwiązanie stosunku o pracę z radnym jest trudniejsze, ale też nie jest niemożliwe, bowiem brak zgody Rady musi być uzasadniony. Od 2019 roku toczył się spór o sprawę włocławskiego radnego, który zakończył się pod koniec maja wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

 

W 2019 roku jedna z firm zwróciła się do Rady Miasta we Włocławsku z wnioskiem o zgodę na rozwiązanie stosunku pracy z radnym Arkadiuszem Piaseckim. Firma podnosiła, że nie jest zadowolona ze sposobu świadczenia pracy przez radnego, który nie ulega poprawie. Radny pracował w tej firmie 20 lat. Radni Włocławka uznali, że przyczyną wniosku o zwolnienie radnego były zdarzenia związane z wykonywaniem przez niego mandatu radnego, co można uznać za poświęcanie części czasu na obowiązki radnego, tym samy Rada Miasta nie zgodziła się na zwolnienie radnego.

 

Przedsiębiorstwo niekorzystną dla siebie uchwałę zaskarżyło do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, a ten w kwietniu 2020 roku uznał uchwałę Rady Miasta za nieważną. Sąd uznał, że pod tą uchwałą nie podpisał się ani przewodniczący Rady Miasta, ani żaden z wiceprzewodniczących, co stawia ją już jako nieistniejącą w obrocie prawnym. Z tego powodu WSA nie badał już czy faktycznie przyczyną zerwania stosunku pracy jest pełnienie mandatu radnego, uznając uchwałę jako formalnie nieistniejącą.

 

Rada Miasta wniosła skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie – Rada miasta jako organ kolegialny swoją wolę wyraża w formie uchwały, przy czym zasady podpisywania uchwały określa regulamin rady. Wynika z niego, że uchwałę podpisuje przewodniczący rady miasta lub wiceprzewodniczący zaś częścią integralną uchwały jest sporządzone do niej uzasadnienie, wyjaśniające motywy podjętej uchwały przez kolegialny organ miasta. Oznacza to, że jeżeli uchwała zawiera uzasadnienie prawne i faktyczne, jako przejaw woli rady miasta wyrażony w formie pisemnej, to nie tylko uchwała, lecz także jej uzasadnienie wymaga podpisania przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego organu. W przeciwnym razie brak podpisu na uzasadnieniu do uchwały jako integralnej jej części powoduje, że brak jest podstaw do przyjęcia, iż jest ono wyrazem woli rady miasta, czyli że nie ma ona waloru uzasadnienia stanowiska rady miasta – stwierdza NSA i podtrzymuje wyrok WSA w Bydgoszczy. Tym samym uchwała z sierpnia 2019 roku jest nieważna. Pracodawca może natomiast w świetle prawa rozwiązać umowę o pracę z radnym.