Po trzech latach dominacji Nowej Soli w Rowerowej Stolicy Polski, tym razem puchar pojedzie do Białej Podlaskiej, która wygrała 4. edycję tej rywalizacji. Dla Bydgoszczy najważniejsze jest jednak to, że pomysł na wspólne promowanie roweru narodził się nad Brdą, również to bydgoski ratusz odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu tej rywalizacji. Na pewno może nas ucieszyć to, że Metropolia Bydgoszcz wygrała w kategorii największych ośrodków powyżej 200 tys. mieszkańców.
Ponad 48 tys. uczestników rywalizacji z całej Polski przejechało w czerwcu rekordowe 8,4 mln kilometrów. W tej inicjatywie chodzi przede wszystkim o promowanie roweru jako zdrowego środka lokomocji i rekreacji.
W ostatnich latach zaczynało się robić trochę nudno, za sprawą dominacji w trzech edycjach Nowej Soli, ten rok przyniósł jednak przełom, wygrała Biała Podlaska – To wielki sukces wszystkich białczan i przyjaciół naszego miasta. W Białej Podlaskiej żadne dotąd sportowe wydarzenie nie zintegrowało w takim stopniu mieszkańców. Jazda na rowerze to fantastyczny sport zespołowy – rodzinny, wielopokoleniowy – i pokazujemy to codziennie, a tytuł Rowerowej Stolicy Polski jest pięknym zwieńczeniem naszego kręcenia. To wielkie wyróżnienie i wspólny sukces – mówi Michał Litwiniuk prezydent Białej Podlaskiej
Drugie miejsce zajęły Puławy, a trzecie prawie po sąsiedzku z Metropolią Bydgoszcz Gniezno. Miejsca na podium opierają się o punkty, które z kolei wylicza specjalny algorytm, w oparciu o liczbę przejechanych kilometrów i populacje. Miasta biorące udział w tej rywalizacji uznały, ze taki przelicznik sprawia, że rywalizacja jest najsprawiedliwsza.
Na obszarze Metropolii Bydgoszcz (czyli w Bydgoszczy i w gminach tworzących Stowarzyszenie Metropolia Bydgoszcz) udział w rywalizacji wzięło blisko 9,5 tys. osób, które łącznie przejechał 1,8 mln km, można powiedzieć ponad dwukrotnie więcej od zwycięskiej Białej Podlaskiej (859 tys. km), ale nasza metropolia obejmuje obszar zamieszkały przez około 0,5 mln mieszkańców. Co istotne do rywalizacji włączyły się też osoby przebywające w innych krajach – łącznie mamy około 70 państw, przez co wydarzenie staje się coraz bardziej międzynarodowe.
Międzynarodowa geneza
Kilka lat temu w Europie rowerzyści rywalizowali w European Cycling Challenge, co było włoską inicjatywą. W kilku kolejnych edycjach wystartowała też Bydgoszcz plasując się w czołówce polskich uczestników. Projekt jednak w pewnym momencie upadł, a w Polsce pojawił się głód tego typu rywalizacji, stąd też w Bydgoszczy pojawił się pomysł na stworzenie Pucharu Rowerowej Stolicy Polski.