Romet, ale już nie bydgoski, zdobywa kraje bałtyckie



Fot: Romet

Grupa Romet, lider produkcji rowerów w Polsce, podejmuje kolejny znaczący krok w strategii budowania eksportu. Firma, której przychody z rynków zagranicznych za rok 2021 wyniosły ponad 150 mln zł netto, ze strategicznym partnerem planuje dalszą ekspansję w krajach nadbałtyckich, gdzie otwiera własne przedstawicielstwo na Litwę, Łotwę i Estonię. Zakontraktowane zamówienia rowerów Romet w tym regionie wzrosły rok do roku o 100 % i na sezon 2022 wynoszą ponad 25 000 sztuk. Marka Rometu wywodzi się z Bydgoszczą, choć dzisiaj z tym miastem marka nie ma już zbyt wiele wspólnego, oczywiście poza sentymentem.


Potencjał mikromobilności wzrósł gwałtownie. Jednoślady stają się coraz wygodniejszym i coraz bardziej uniwersalnym środkiem transportu na naszym kontynencie. Romet, jako pierwszy w regionie, rozpoczął eksport rowerów do krajów europejskich. Posiadając silną pozycję w produkcji i handlu rowerami w Polsce oraz wieloletnie doświadczenie w sprzedaży bezpośredniej za granicą, firma konsekwentnie zmierza do dalszego rozwoju i umocnienia swojej pozycji na rynku eksportowym. Aktualnie produkty tej marki dostępne są w 39 krajach na świecie.

 

Ekspansja na rynek nadbałtycki i umocnienie pozycji lidera wśród polskich producentów

Zdobyte doświadczenie w eksporcie pozwala na coraz większe zaangażowanie inwestycyjne i organizacyjne w rynki zagraniczne. W tym celu Romet wdraża nowy model strategii sprzedaży rowerów w krajach nadbałtyckich poprzez własne przedstawicielstwo na Litwie, co umożliwi fizyczną obecność na rynku Litwy, Łotwy i Estonii, jak również bezpośredni kontakt z klientami i rozwój lokalnej obecności marki.

 

Romet pracuje nad rozbudowaniem sieci dilerskiej na Litwie i stworzeniem dedykowanego na ten kraj serwisu internetowego marki, tak aby dostępność produktów, ich rozpoznawalność i zaufanie klientów, były na poziomie dorównującym temu w Polsce. Celem jest zbudowanie silnej pozycji w tym kluczowym regionie, wprowadzenie lepszej polityki kosztowej i reagowanie na potrzeby płynące z rynku. Litwa, jest krajem o dynamicznie rozwijającej się gospodarce, dzięki czemu Romet dostrzega w niej duży potencjał na dalszy wzrost sprzedaży rowerów oraz zbudowanie przez firmy pozycji lidera w regionie. Średnia cena detaliczna roweru w tym kraju wynosi ponad 500 Euro, co świetnie koreluje z bardzo dobrym stosunkiem jakości do ceny jednośladów Romet. Optymalna lokalizacja rynku litewskiego umożliwia również sprawny proces logistyki produktów a także reagowanie na zmiany w potrzebach tego rynku, czy dostępność produktu.

 

Poprzez nawiązanie współpracy ze strategicznym partnerem na Litwie zrealizowana zostanie lokalna kampania reklamowa w kanałach digital oraz w magazynach informacyjnych i branżowych. Firma planuje również przeznaczenie dodatkowego budżetu na rozwój sprzedaży internetowej. Poczynione kroki pozwolą na pełną elastyczność w działaniach marketingowych i sprzedażowych.

 

„Silna pozycja Rometu i sytuacja na rynku rowerowym sprawiają, że jest to właściwy moment na inwestycje. Wybór regionu ma znaczenie w strategii handlowej ze względu na logistykę, możliwość szybkiej reakcji i wysyłki towarów, a także zintegrowane kampanie reklamowe. Zaawansowany marketing wizerunkowy, obecność w social mediach, świetnie rozwinięty e-commerce dzięki doświadczeniu pozyskanemu w naszym kraju oraz bezpośrednia komunikacja z klientem pomogą zwiększyć sprzedaż na dynamicznie rozwijającym się rynku. A rozbudowa bezpośredniej sprzedaży w krajach nadbałtyckich to dla nas początek tworzenia niezależnego rynku w kolejnych krajach europejskich, gdzie konsekwentnie planujemy wdrażać ten model biznesowy. Naszą ambicją jest, aby rowery „Made in Poland” były jednoznacznie kojarzone z jakością, nowoczesnością i niezawodnością” – mówi Grzegorz Grzyb, Wiceprezes Zarządu Romet.

 

Romet za granicą

Polska według Eurostatu jest w czołówce Unii Europejskiej pod względem eksportowanych rowerów[1], a w Centralnej i Wschodniej Europie jesteśmy zdecydowanym liderem. W 2020 roku przychody Romet wyniosły 322,7 mln zł netto, przy czym aż 147,6 mln zł uzyskano z eksportu m.in. do Niemiec, krajów Beneluksu, Austrii, Szwecji i Hiszpanii – pokazuje to jak silna jest pozycja marki Romet za granicą, dodatkowo najlepiej świadczy o tym również fakt, że przychody te były o 45% wyższe od bezpośredniej konkurencji.

 

Na tym ambicje eksportowe Romet się nie kończą. Już w 2021 r. firma mogłaby odnotować znacznie większe przychody ze sprzedaży rowerów poza Polską, ale m.in. przerwy w łańcuchach dostaw wywołane światową pandemią sprawiły, że cała branża rowerowa zmagała się z problemem zaspokojenia popytu na rodzimym rynku.

 

„ W 2021 r. moglibyśmy wygenerować jeszcze większe przychody z eksportu, ale podjęliśmy pewne strategiczne dla nas decyzje. Po pierwsze o zachowaniu jak najwyższej jakości naszych produktów i nie stosowaniu zamienników osprzętu uznanych marek jak SHIMANO lub SRAM tańszymi zamiennikami, na co niestety zdecydowała się część konkurencji. W Romet konsekwentnie stawiamy na najbardziej uznanych partnerów oraz rozwój technologii. Po drugie, z uwagi na tak duży popyt na rowery, jaki obserwowaliśmy w ubiegłym roku, konieczna była decyzja o przyjęciu priorytetów jeśli chodzi o zaspokojenie potrzeb rynku dystrybucji naszych rowerów. Główny nacisk położyliśmy więc na zaspokojenie potrzeb klientów w Polsce. – komentuje Grzegorz Grzyb, wiceprezes zarządu Romet.

 

Potencjał technologiczny Romet gotowy na rosnącą popularność rowerów elektrycznych w Europie

 

W 2022 roku udział rowerów elektrycznych w całej produkcji firmy Romet wynosić będzie 20%. Już teraz w swojej ofercie marka posiada kilkanaście różnych modeli w kategoriach E-MTB, E-TREKKING, , E-CROSS, E-CITY. Wszystko dlatego, że Romet jako pierwszy w Polsce rozpoczął produkcję tych pojazdów. Popularność elektryków na rynkach Zachodniej Europy jest ogromna, dlatego w bieżącym sezonie firma skupia znaczną część uwagi na pojazdach z napędem elektrycznym. Europejski rynek e-bikeów został wyceniony na 8,01 mld USD w 2020 roku i przewiduje się, że jego wartość wzrośnie dwukrotnie do roku 2026.[2] W samych Niemczech w 2020 roku sprzedanych zostało prawie dwa miliony rowerów elektrycznych, z czego ponad milion pochodził z importu[3].

 

Romet to firma która przy produkcji rowerów korzysta z najnowocześniejszych rozwiązań i dobrze wpisuje się w trend znany jako „Przemysł 4.0”. Dział R&D oraz laboratoria badawcze firmy znajdują się w zakładzie produkcyjnym w Dębicy. Również tutaj zlokalizowana jest jedna z najbardziej zrobotyzowanych linii produkcyjnych rowerów w Europie. Romet posiada również własne systemy magazynowe, centrum logistyczne oraz flotę 140 samochodów ciężarowych, co sprawia, że firma jest gotowa zwiększyć eksport na rynki europejskie.

 

„Popularność e-bików w Europie Zachodniej rośnie lawinowo. Ten kierunek jest już wyraźnie zauważalny w naszym regionie, w tym również w krajach nadbałtyckich, gdzie dostrzegamy duży potencjał dla tej gałęzi jednośladów. Jako producent posiadamy pełne zaplecze projektowe i technologiczne skupione w jednej z najbardziej zrobotyzowanych fabryk w Europie. Z powodzeniem wdrożyliśmy trend popularny na zachodzie, który dotyczy centralnego zintegrowania baterii z ramą roweru elektrycznego. Dzięki dużemu wolumenowi produkcji, możemy pochwalić się doskonałym stosunkiem ceny do jakości” – podsumowuje Grzegorz Grzyb.

 

Główna siedziba Rometu mieści się obecnie w Dębicy w południowo-wschodniej Polsce.