Ruszył przetarg na kluczowej dla naszego regionu linii kolejowej



Węzeł Logistyczny Bydgoszcz ma potencjał na bycie jednym z ważniejszych węzłów w Europie, żeby jednak tak się stało konieczna jest poprawa skomunikowania z portami morskimi w Gdańsku i w Gdyni. Modernizacja linii kolejowej nr 201 jest zapowiadana od dawna jako wielki projekt, dopiero jednak kilka dni temu ruszył pierwszy ważniejszy przetarg.

PKP PLK ogłosiło przetarg na modernizację odcinka Kościerzyna – Somonino linii nr 201 – tj. jakieś 27 km, inwestycja zakłada też przebudowę stacji kolejowych oraz kompleksowy remont linii towarzyszącej tej magistrali od Somonino do Kartuz.

 

Linia nr 201 zbudowana została w latach 30., z podręczników do historii Polski nazywana jest Magistralą Węglową, była bowiem jednym z ważniejszych projektów w II Rzeczypospolitej łączącym przemysłowy Śląsk z polskim portem w Gdyni. Od kilku lat PKP przymierza się do modernizacji tej linii, polegającej na dobudowie drugiego toru i pełnej elektryfikacji linii, co zwiększy jej przepustowość oraz zwiększy prędkości pociągów. Jeżeli terminal Bydgoszcz-Emilianowo ma być istotnym węzłem logistycznym, to konieczne jest zwiększenie przepustowości. Ogłoszony dla wspomnianego 27 km odcinka przetarg zakłada właśnie dobudowę drugiego toru oraz elektryfikację. Otwarcie ofert w przetargu zaplanowano na 18 sierpnia. Zakończenie prac planuje się w 2027 roku. Do 2027 roku ma być gotowy cały odcinek od Maksymilianowa pod Bydgoszczą do Gdyni. Pracę na odcinku bydgoskim od Maksymilianowa do Nowej Wsi Wielkiej były prowadzone w poprzednich latach.

 

Przypomnieć należy, że ta modernizacja planowana pierwotnie była do 2022 roku, ale inwestycja się opóźniała, jeszcze niedawno terminem brzegowym był rok 2026. Przesunięcie go na 2027 rok sprawiło, że kilka miesięcy temu z inicjatywy radnego Romana Jasiakiewicza stanowisko wyrażające niepokój tym faktem, przyjął Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

 

Linia kolejowa nr 201 jest częścią sieci TEN-T, czyli jednym z ważniejszych szlaków komunikacyjnych w Unii Europejskiej. W 2013 roku została uznana za element sieci kompleksowej, w grudniu Komisja Europejska zarekomendowała, aby przy planowanej na przyszły rok rewizji TEN-T znalazła się w sieci bazowej (jako jądro kręgosłupa transportowego UE, z planem wdrożenia do 2030 roku), o co zabiegał m.in. polski rząd, ale też uchwały w tej sprawie przyjmował Sejmik Województwa oraz Rada Miasta Bydgoszczy.