– Ten projekt od początku był wyjątkowy, to właśnie tutaj opracowano pierwszy w Polsce tramwaj przegubowy na wąski tor – mówił w środę w Sejmie RP poseł Jan Szopiński, przypominając Polsce o wyjątkowym sukcesie bydgoskich inżynierów z MPK (dzisiejsze MZK) z lat 1962-1963. Tego samego dnia, przed południem, podczas sesji Rady Miasta wręczono uroczyste zestawy z walorami filatelistycznymi.
19 kwietnia – gdy świętowaliśmy 676 urodziny Bydgoszczy – Poczta Polska do obiegu wprowadziła kartkę pocztową i okolicznościowy znaczek z okazji 60-tej rocznicy rozpoczęcia prac nad pierwszym w Polsce tramwajem przegubowym na wąski tor. Główne uroczystości związane z tym wydawnictwem odbyły się tydzień później, podczas środowej sesji Rady Miasta.
– Naszym towarem eksportowym są tramwaje. Jest to kontynuacja wieloletniej historii, ponieważ w latach 1962-1963 w bydgoskim MPK opracowano pierwszy prototyp pierwszego tramwaju przegubowego w Polsce na wąski tor – wspomniała przewodnicząca Rady Miasta Bydgoszczy Monika Matowska, nawiązując do tego, że dzisiaj za sprawą wyrobów PESA, Bydgoszcz słynie w całej Europie z tramwajów.
Podczas krótkiego wystąpienia dyrektor regionu bydgoskiego Poczty Polskiej Karol Górski wręczył uroczysty zestaw poświęcony temu wydaniu Katarzynie Borucie, wnuczce inżyniera Boruty, którego wizerunek pojawia się na jednym ze znaczków i reversie kartki pocztowej. Pamiątkowy zestaw przygotowano też dla miłośnika bydgoskiej komunikacji tramwajowej Stanisława Sitarka, prezydenta Rafała Bruskiego oraz Rady Miasta Bydgoszczy. Przewodnicząca Matowska zapowiedziała, że będzie wisiał w gabinecie przewodniczących.
Tego samego dnia do tej uroczystości w Sejmie odniósł się poseł Jan Szopiński, który wymienił nazwiska wszystkich autorów tego sukcesu – Ten projekt od początku był wyjątkowy, to właśnie tutaj opracowano pierwszy w Polsce tramwaj przegubowy na wąski tor. Zespół inżynierów pracujących nad tym nadzwyczajnym wozem: Tadeusz Boguta, Tadeusz Skibiński, Zygmunt Obarek, Andrzej Skibiński, a przede ówczesny dyrektor techniczny inżynier Przemysław Boruta.
Zarówno przewodnicząca Rady Miasta oraz poseł Szopiński wspomnieli o Stanisławie Sitarku, byłym pracowniku MPK, a także pasjonatowi bydgoskiej komunikacji tramwajowej, który starał się propagować chlubne dzieje bydgoskiego transportu szynowego. Podkreślano, że gdyby nie jego praca, to zapewne byśmy o tamtym projekcie dzisiaj nie wiedzieli.
Udało się jednak przywrócić pamięć o tamtej chwalebnej karcie bydgoskiej myśli technicznej.
Więcej na materiale filmowym.