W ostatnich miesiącach obserwujemy jak kolejne duże firmy logistyczne inwestują w swoje parki magazynowe pod Bydgoszczą. Jedną z przyczyn takiego wzrostu atrakcyjności są plany związane z budową terminala intermodalnego Bydgoszcz – Emilianowo, który prace przeładunkową ma rozpocząć w 2027 roku. Terminal może przyczynić się do powstania nowych obszarów inwestycyjnych, coraz śmielej mówi się o budowie nowego parku przemysłowego, gdzie funkcjonować mógłby przemysł, nie tylko usługi magazynowe.
W środę gościem sesji Rady Miasta Bydgoszczy był Paweł Bukowski, prezes spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo, która do 2027 roku planuje zbudowanie terminalu przy węźle drogi ekspresowej S-10, w sąsiedztwie bezpośrednim Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego. Bukowski zdradził, że Port Morski w Gdyni od 2030 roku chciałby przeładowywać w Bydgoszczy 1,5 mln ton ładunków. O ile gdyński port rysuje się jako główny partner bydgoskiego terminalu, to widoczne jest zainteresowanie innych spedytorów, stąd też przeładunki w 2030 roku zapowiadają się znacznie większe – zapewne swoje przeładunki wykonywałby też Port w Gdańsku, spore udziały w bydgoskich przeładunkach może mieć też port w Elblągu, już dzisiaj są sygnały o zainteresowaniu współpracą z Bydgoszczą chociażby słoweński port w Koprze nad Adriatykiem. Wspomnieć warto, przy okazji starań Bydgoszczy o status węzła sieci bazowej TEN-T, że wymogiem do osiągnięcia na rok 2030 jest 800 tys. ton przeładunków, czyli istnieje duża szansa, że zostanie on dzięki Emilianowu przekroczony dwukrotnie.
Bukowski dał na sesji Rady Miasta do zrozumienia, że są plany, aby wokół Emilinowa na początek 400 hektarów, a docelowo nawet tysiąc hektarów wygospodarować na inwestycje towarzyszące, w praktyce byłby to kolejny park przemysłowy w kujawsko-pomorskim, który w największej części leżałby w gminie Nowa Wieś Wielka, ale obejmował także tereny Bydgoszczy i Solca Kujawskiego, na czym wszystkie trzy samorządy zyskałyby chociażby poprzez wyższe wpływy z podatku CIT. Żeby te zamiary były możliwe konieczna będzie zmiana planu krajobrazowego województwa, nie można też wykluczyć, że mogą pojawić się spory z ekologami.
Szykuje się zmaina właścicielska
Obecnie najwiekszym udziałowcem w spółce Terminal Intermodalny Bydgoszcz – Emilianowo jest Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Znacznie mniejsze udziały ma też PKP SA oraz podległy bydgoskiemu samorządowi Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny. Trwają też rozmowy w sprawie objęcia udziałów przez Województwo Kujawsko-Pomorskiego. Sam terminal powstać ma na terenach należących do PKP, które ta spółka chce wnieść jako aport, wówczas grupa PKP stanie się wiodącym udziałowcem.