Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zaprezentowała raport o bezpieczeństwie w 2020 roku. W tych danych nie zobaczymy jeszcze efektów zmiany statusu pieszych, którzy pierwszeństwo zyskali już przed wejściem na jezdnie, ale widać pewne pozytywne tendencję. Niestety słabo na tle kraju wypadamy pod względem ciężkości obrażeń i wspomnianego bezpieczeństwa pieszych.
W 2020 roku odnotowano w województwie kujawsko-pomorskim 827 wypadków, w których zginęły 134 osoby – jest to kilkunastoprocentowy spadek w stosunku do 2019 roku, w przypadku ofiar śmiertelnych jeszcze większy. Na 100 tys. mieszkańców doszło do statystycznie 40 wypadków, co plasuje nas w skali kraju wśród regionów, gdzie do wypadków dochodzi najrzadziej. Niestety – średnio na 100 wypadków ginęło ponad 16 osób, co jest jednym z najgorszych wskaźników w kraju. Podsumować można to tak, że mamy znacznie mniej wypadków niż średnia dla kraju, ale jak już do nich dochodzi, to statystycznie są tragiczniejsze w skutkach. W 2019 roku na 100 wypadków ginęły 22 osoby, stąd też w tej niekorzystnej statystyce mamy i tak poprawę.
Prawie co czwarta ofiara to pieszy
Badając rok 2019 Najwyższa Izba Kontroli wskazywała, że bolączką naszego województwa jest spora liczba ofiar wśród pieszych. W 2019 roku w blisko 29% wypadków uczestniczyli piesi, w 2020 roku ten wskaźnik spadł do niecałych 25%. W 2019 odnotowano 161 zabitych pieszych, w ubiegłym roku z uwagi na znaczny spadek ofiar śmiertelnych ten wskaźnik spadł około pięciokrotnie. Pięć razy mniej ofiar wśród pieszych to na pewno dobra wiadomość.
Prawie co piąty wypadek w naszym województwie spowodował młody kierowca, co jest jednym z najwyższych wskaźników w kraju, co czwarty wypadek spowodowany jest zbyt szybką jazdą. Blisko 20% ofiar śmiertelnych spowodowanych było uderzeniem w drzewa.
Kujawsko-pomorskie ma jedne z najniższych wskaźników w Polsce jeżeli chodzi o zdarzenia z udziałem rowerzystów – 13,1% w skali ogółu wypadków (są województwa z blisko 20% udziałem) oraz spowodowanych przez pijanych kierowców – mniej niż 10% – z tym największy problem ma województwo lubelskie, gdzie nietrzeźwi odpowiadają za 17,9% wypadków.