Ze wspomnień gen. Józefa Hallera dowiadujemy się, że w dalszej przeszłości był plan zlokalizowania w Kruszwicy ważniejszego polskiego portu śródlądowego, ostatecznie ta koncepcja nie weszła w fazę realizacji, bowiem wyżej postawiono na rozwiązania kolejowe. Dzisiaj pod przewodnictwem wojewody Mikołaja Bogdanowicza w Kruszwicy obraduje Kujawsko-Pomorska Rada Dialogu Społecznego w tematach związanych z wodą.
Patrząc merytorycznie na to wydarzenie zwrócić szczególną uwagę można na dwa tematy – przyszłości żeglugi śródlądowej oraz rozwiązywania problematyki suszy. Impet wizji kaskadyzacji drogi wodnej E-40 biegnącej wzdłuż Wisły wstrzymały formalne opóźnienia związane z budową stopnia wodnego w Siarzewie. Szacuje się, że podważenie decyzji środowiskowej dla Siarzewa skutkować może nawet 5 letnim opóźnieniem w budowie zapory, jednocześnie pojawia się coraz więcej głosów krytycznych. Kruszwickie posiedzenie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego stało się forum do wyrażenia poparcia dla inwestycji w Siarzewie oraz całego programu kaskadyzacji Wisły, który w przyszłości mógłby doprowadzić do znacznego ożywienia żeglugi śródlądowej.
W ostatnich latach dość poważnie udzielał się problem suszy, która w sposób szczególny uderza w produkcję rolną. W ramach projektu unijnego Państwowy Instytut Badawczy, przy udziale naukowców z bydgoskiego UKW realizował projekt ,,Woda dla Kujaw” na terenie powiatu inowrocławskiego innowacyjnego systemu monitoringu i prognozowania agrometeorologicznego. Polscy rolnicy decyzję o sposobie nawadniania gleb podejmują głównie instynktownie, projekt miał im pomóc w podejmowaniu decyzji w oparciu o rozwinięte modele matematyczne i badania meteorologiczne z pierwszej ręki. Takie rozwiązania od wielu lat stosują rolnicy z państw Europy zachodniej. Podejmowanie decyzji w oparciu o te dane ma chociażby doprowadzić do bardziej optymalnego wykorzystania zasobów wodnych. Wyniki tego pilotażowego projektu również były elementem konferencji w Kruszwicy.