Wkrótce powinniśmy zobaczyć prace związane z modernizacją Magistrali Węglowej



Linia kolejowa nr 201 jest dzisiaj języczkiem uwagi, bowiem jej mała przepustowość ogranicza możliwości operacyjne portu w Gdyni, ta linia jest też kluczowa dla rozwoju terminalu Bydgoszcz Emilianowo. Polski rząd planuje jej rozbudowę do dwóch torów (na odcinku Gdańsk Osowa – Port Gdynia nawet do trzech), pełną elektryfikacją i zwiększenie prędkości eksploatacyjnych. Te inwestycje jednak się opóźniają, co jest powodem do niepokojów, o czym świadczy chociażby stanowisko Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego sprzed kilku miesięcy.

O tym jak toczy się ta modernizacja mówiła podczas II Bydgoskiego Forum Bursztynowego Szlaku, koordynatorka tej inwestycji Aleksandra Merchel-Koter z PKP PLK – Ideą samego projektu jest stworzenie alternatywnego połączenia kolejowego linii Bydgoszcz – Trójmiasto, czyli połączenia południa kraju z Trójmiastem, w szczególności to dotyczy ruchu towarowego i rosnącego znaczenia dla portów morskich zarówno w Gdańsku i w Gdyni – wyjaśniała.

 

– Jest to duży projekt, etap przygotowania go do realizacji, określenia zakresu, złożenia dokumentacji projektowej trwał kilka lat. Projekt jest przewidziany do realizacji w dwóch perspektywach finansowych, jest to projekt fazowany – tłumaczyła złożenie różnych czynników tym projekcie Merchel-Koter, dając do zrozumienia, że wkrótce zobaczymy już pierwsze prace.

 

Najpierw jednak ma powstać tzw. bajpas, czyli modernizacja linii 234 Kokoszki – Stara Piła oraz 229 na odcinkach Stara Piła – Glincz oraz Glincz – Kartuzy. Te linie tworzą objazd linii kolejowej nr 201 i mają sprawić, iż w czasie modernizacji głównego ciągu, nie dojdzie do zakłóceń w ruchu pociągów, a w przyszłości, po całej modernizacji mają zwiększać przepustowość szlaku. W ramach I etapu inwestycji przewidziano też modernizację odcinków linii nr 201: Kościerzyna Somonino wraz z linią 214 Somonino – Kartuzy, oraz w dalszych pracach Somonino – Gdańsk Osowa i Gdańsk Osowa – Gdynia Główna – Na pierwszy z kontraktów zostało w lipcu ogłoszone postępowanie przetargowe, ono jest w toku i na początku przyszłego roku powinna zostać podpisana umowa – wyjaśnia Merchel-Koter – Tak, aby cały etap pierwszy mógł się zakończyć na przełomie 2026 i 2027 roku.

Drugi etap bliższy Bydgoszczy, na odcinkach Maksymilianowo-Wierzchucin, Wierzchucin – Lipowa Tucholska oraz Lipowa Tucholska – Kościerzyna, a także modernizacja stacji Maksymilianowo będzie się toczyć w podobnym okresie, a zakończyć ma się kilka miesięcy po pierwszym etapie, jeszcze w 2027 roku.

 

Aleksandra Merchel-Koter w imieniu PKP PLK poinformowała też, że spółka ta popiera starania Bydgoszczy o uzyskanie statusu węzła sieci bazowej TEN-T – PLK rozumie potrzebę włączenia węzła Bydgoszcz do sieci TEN-T ze względu na jego rolę w rozwoju transportu intermodalnego poprzez planowaną budowę terminalu obsługującego ładunki w relacjach pomiędzy trójmiejskimi portami morskimi, a głównymi aglomeracjami kraju

 

{youtube}yojhFNdR0Ng{/youtube}