Zamiast portu w Solcu Kujawskim na razie planuje się nabrzeże. Wicemarszałek w Gdyni za priorytety główne wskazał Emilianowo i lotnicze Cargo



Fot: Port Gdynia

Fot: Port Gdynia

W piątek przypadły dokładnie 100-urodziny Portu Morskiego w Gdyni, głównym elementem obchodów tego jubileuszu było IX Forum Korytarza Bałtyk-Adriatyk, o ile w czwartek dyskutowało głównie o wyzwaniach geopolitycznych, przed którymi staje w dobie wojny na Ukrainie polska logistyka, to piątkowe panele poświęcone były planom inwestycyjnym w Polsce. Głównym reprezentantem województwa kujawsko-pomorskiego był wicemarszałek Sławomir Kopyść.

 

Wystąpienie wicemarszałka województwa rozpoczęło się od podkreślenia województwa na zapleczu portów morskich – Dla nas niezwykle ważne jest, abyśmy te atuty wykorzystali dla naszego rozwoju gospodarczego – podkreślał – Od iwelu lat prowadzimy działania, aby dokonać rewizji sieci TEN-T, aby Bydgoszcz stała się węzłem sieci bazowej.

 

Kopyść za priorytety wskazał rozwój lotniczego Cargo na bydgoskim lotnisku, natomiast koncepcję suchego portu w Emilianowie określił jako bardzo ambitne działanie – W Solcu Kujawskim pierwotnie analizowaliśmy budowę platformy multimodalnej, dzisiaj wiedząc, ż żegluga śródlądowa szybko nie ruszy modyfikujemy plany – chcemy utwardzić nabrzeże w Solcu Kujawskim.

 

Kopyść zaznaczył jednak, że plany z nabrzeżem realizowane będą w perspektywie wieloletniej. .

 

– Bardzo nam zależy, aby wykorzystać potencjał lotniska w Bydgoszczy – zaznaczył Kopyść.

 

W innym panelu o Emilianowie wypowiadał się dyrektor Portu Gdynia Maciej Krzesińsi – Emilianowo jest dla nas ważnym projektem –podkreślał –  Dzisiaj porty są generatorem dla biznesu, ale porty są tylko początkiem, dalej muszą być drogi, infrastruktura i terminale..

 

W czasie czwartkowej debaty o tym, że Emilianowo może znacznie wpłynąć na rozwój polskiej infrastruktury mówił też prof. Mirosław Antnowicz, w przeszłości członek zarządu PKP SA.

 

Przedstawicielka PCC Intermodal, prywatnej firmy, która chce zbudować w Zajączkowie obok Tczewa swój terminal intermodalny oceniła, że firma ta Emilianowa nie traktuje jako konkurencji uważając, że potrzeby rynkowe będą na tyle duże, iż oba te terminale będą mogły się utrzymać na rynku.

 

Warte podkreślenia jest, że chyba pierwszy raz na tak dużej konferencji poświęcono Emilianowu tyle uwagi, wskazując tę lokalizację jako jedną z ważniejszych inwestycji dla rozwoju polskiej logistyki.

 

Skandaliczna wypowiedź pracownika marszałka

W ostatnim panelu głos zabrał wicedyrektor w Urzędzie Marszałkowskim Rafał Modrzewski, który w obecności wszystkich gości Forum, także m.in. gości ze Szwecji, stwierdził, że terminal w Emlianowie będzie ,,małym terminalem”.

 

Należy przypomnieć, że ostatnie analizy planowanych potoków przewidują przekroczenie w 2029 roku miliona ton przeładunków rocznie, natomiast w 2031 roku zbliżyć możemy się do 1,5 ton przeładunków.