Biała Podlaska kolejny rok z rzędu najbardziej rowerowa. Bydgoszcz triumfuje wśród największych miasta

Fot: Bogusław Białas

Fot: Bogusław Białas

W ubiegłym tygodniu oficjalnie podsumowano piątą edycję rywalizacji o tytuł Rowerowej stolicy Polski, która odbywała się w czerwcu. Tegoroczna edycja to kolejne rekordy – mieliśmy ponad 70 tys. uczestników i ok. 12 mln przejechanych kilometrów – te statystyki to w pewnym sensie sukces Bydgoszczy, bowiem to nad Brdą narodził się pomysł organizowania corocznej rywalizacji, bydgoski ratusz pełni też swego rodzaju rolę operatora rywalizacji.

Te rekordy są ważne, bowiem główny cel rywalizacji o Rowerowa stolicę Polski to propagowanie zrównoważonego transportu i zdrowego trybu życia, co ma miejsce przy promowaniu rowerów. Tytuły i wyniki odgrywają tutaj rolę drugorzędną, choć na pewno dodają rywalizacji emocji.

 

W tym roku drugi rok z rzędu najlepsza okazała się Biała Podlaska. Wcześniej przez pierwsze trzy lata triumfowała Nowa Sól. Wyniki ustalane są w oparciu o algorytm, który uwzględnia liczbę przejechanych przez mieszkańców miast kilometrów przez populację. Przez co teoretycznie w większych ośrodkach jest nieco trudniej, w przypadku Bydgoszczy już piąty raz startowaliśmy pod szyldem Metropolia Bydgoszcz, czyli w praktyce jako obszar liczący około 0,5 mln mieszkańców. W bydgoskim wydaniu chodziło jednak też o to, aby przy okazji tej rywalizacji propagować współpracę wewnątrz obszaru metropolitalnego, stąd chociażby zorganizowane przejazdy z Bydgoszczy do gmin ościennych.

W kategorii ośrodków powyżej 200 tys. mieszkańców w 2023 roku wygrała Metropolia Bydgoszcz.