18 września odbyła się III edycja Bydgoskiego Forum Bursztynowego Szlaku, w 90. rocznicę budowy Magistrali Węglowej. Jej przyszłość, w związku z planowanymi modernizacjami infrastruktury była jednym z istotniejszych punktów wydarzenia.
Zorganizowane przez Nowy Bursztynowy Szlak Forum otworzyli minister Łukasz Schreiber i wiceprezydent Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz.
– Pozostaje mi życzyć odwagi, determinacji, abyśmy myśleli rzeczywiście w kategoriach i w perspektywie przyszłych pokoleń – mówił na otwarciu minister Łukasz Schreiber – Misja stowarzyszenia Nowy Bursztynowy Szlak jest tą, która nas wszystkich połączyła. Ta misja jest mi szczególnie misja – rozwoju transportu intermodalnego i rozwoju Węzła Logistycznego Bydgoszcz.
– Zarówno w ramach linii 201 i linii kolejowej nr 131, które maja ulec znacznej przebudowie na terenie naszego miasta, jako Miasto złożyliśmy szereg uwag, niektóre kwestie dotyczące przebiegu tej linii i infrastruktury w związku z tą linią zostały skonsultowane i przyjęte do realizacji – mówił wiceprezydent Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz, bowiem sporo uwagi na Forum poświęcono Magistrali Węglowej, która jest częścią systemu kolejowego w Bydgoszczy.
W temacie terminalu Bydgoszcz-Emilianowo wypowiadał się prezes spółki budującej ten terminal Paweł Bukowski, który poinformował, że 4 lipca wójt gminy Nowa Wieś Wielka wydał decyzję środowiskową dla budowy terminalu. Do tej pory nie realizowano tego typu inwestycji w naszym województwie, dlatego jest to pionierska decyzja, wydana w bliskiej współpracy z Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska.
Modernizacja linii kolejowej nr 201, czyli zbudowanej 90 lat temu Magistrali Węglowej to jedno z najważniejszych zadań kolejowych jakie jest realizowane – PKP PLK planuje rozpocząć pierwsze roboty modernizacyjne już w przyszłym roku, a całość wartej prawie 10 mld zł inwestycji zakończyć w 2028 roku, plany te mogą pokrzyżować jednak decyzje środowiskowe.
Linia kolejowa nr 201 odegra kluczową rolę dla funkcjonowania portów morskich w Gdyni i w Gdańsku, dzisiaj jednak oferuje niezbyt atrakcyjne parametry, przede wszystkim z racji bycia linią jednotorową i braku elektryfikacji.
– Idea projektu tak naprawdę powstała z uwagi na rosnące znaczenie portów morskich w Gdyni i w Gdańsku, a także duże obciążenie linii 131, 9 i 202 – mówiła podczas III Bydgoskiego Forum Bursztynowego Szlaku dyrektor Aleksandra Merchel-Koter z PKP PLK, która nadzoruje ten warty 10 mld zł projekt, liczący 225 km torów.