Bydgoszcz już dzisiaj może pochwalić się spełnieniem celów klimatycznych Unii Europejskiej na 2030 rok

Bydgoszcz już dzisiaj może pochwalić się spełnieniem celów klimatycznych Unii Europejskiej na 2030 rok

Kilka dni temu ratusz opublikował raport z inwentaryzacji gazów cieplarnianych, który sporządzany jest co dwa lata od 2005 roku – z dokumentu wynika, że emisja MG CO2 spadła od tamtego okresu do 2022 roku o 20,5%. Przypomnijmy, że cel dla Polski stawiany przez Unię Europejską to 17,7% na rok 2030, czyli w skali Bydgoszczy udało się już go osiągnąć.

Co jest istotne w tym raporcie, że widoczny jest spadek emisji cieplarniarnej w stosunku do 2020 roku, który traktowany był z dystansem z uwagi na pandemię, która ograniczyła mobilność. Faktycznie rok 2021 przyniósł pewien wzrost, ale już w 2022 roku mamy niższy poziom emisji niż w 2020 roku, co jest dobrą prognozą.

 

W 2022 roku bydgoszczanin średnio odpowiadał za 6,31 MgCO śladu węglowego, w 2005 roku było to 7,36. Bydgoszcz odpowiadała za 0,55% całej polskiej emisji CO2, zważywszy na to, że miasto zamieszkuje około 1% populacji kraju to wyraźnie widać, że jesteśmy bardziej ekologiczni od średniej. Jak spojrzymy na redukcję emisji pomiędzy 2005 i 2022 rokiem w skali Polski to wynosi ona tylko 7%, zatem do wspomnianego 17,7% Polska ma jeszcze długą drogę. Cel stawiany dla całej Unii to 40% redukcji (bogatsze kraje skandynawskie muszą osiągnąć nawet 50% redukcji), stąd też Bydgoszcz pomimo tych wyników nie powinna spoczywać na laurach.

 

Jak to wygląda sektorowo?

Mieszkalnictwo wyemitowało w 2022 roku ponad 607 tys. MG CO2, to jest jednak o ponad 26% mniej niż w 2005 roku. Ten segment odpowiada za dość sporą emisję, zatem jest jeszcze wiele do zrobienia, ale zredukowanie tutaj o 26% to na pewno wyczyn.

 

W przypadku transportu emisja wyniosła ponad 529 tys. MG CO2 to o 7% mniej niż w 2005 roku. Spadek jest tutaj już nie aż tak duży, widoczny jest spory wzrost emisji ze strony samochodów osobowych do poziomu najwyższego od 2013 roku. Na ogólny spadek wpływ miało ograniczenie ruchu ciężarówek, za co odpowiadać może budowa obwodnicy Bydgoszczy, która przejęła tranzyt.

 

Sektor związany z odpadami odpowiadał za 0 MG CO2, mamy zatem kolejny rok utrzymywania 100% redukcji w stosunku do 2005 roku. Jest to zatem segment który jest rozwiązany w Bydgoszczy wręcz wzorowo.

 

Przemysł wyemitował ponad 411,6 tys. MG CO2 – mówimy o sporej redukcji do roku 2005 o ponad 50%.