– Wiadukty Warszawskie należy uznać za wyeksploatowane – ocenił Maciej Gust z ZDMiKP podczas sesji Rady Miasta w listopadzie 2020 roku. Przeprowadzane w tamtym okresie prace miały na celu wydłużyć okres eksploatacji o kolejne kilka lat, ale jasno zasygnalizowano, że przed 2030 rokiem wiadukty powinny zostać rozebrane. Technologia w jakiej je wykonano nie odpowiada bowiem dzisiejszym natężeniom ruchu.
Kluczowe dla budowy nowych wiaduktów będą środki finansowe, w praktyce należy myśleć jednak nie tylko o budowie nowych wiaduktów, ale przebudowie całego Węzła Wschodniego, są plany ratusza, aby był to w pełni bezkolizyjny węzeł, co pozwoliłoby zlikwidować sygnalizacje świetlne. Pieniędzy na ten cel póki co Bydgoszcz nie ma, ale na początku tego tygodnia Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Społecznej ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej i programu funkcjonalnego dla przebudowy Węzła Wschodniego wraz z Wiaduktami Warszawskimi.
To opracowanie ma wskazać kierunek działań oraz oszacować koszt realizacji potencjalnych wariantów. W planach jest też przeprowadzenie konsultacji społecznych. Opracowanie ma dotykać obszaru w ciągu ul. Fordońskiej od skrzyżowania z ulicami Kamienną, Sporną i Pod Wiaduktem do skrzyżowania z ulicami Konduktorską i Kapliczną wraz z adaptacją skrzyżowań i niezbędnym kompleksowym zagospodarowaniem terenu.
Zwycięzca przetargu będzie musiał zaproponować kilka wariantów, jeżeli chodzi o same Wiadukty Warszawskie to tutaj pod uwagę bierze się zachowanie obecnego statusu dwupasmowego, ale też rozważanie jest zrobienie wiaduktów z trzema pasami ruchu w każdym kierunku.