Czy Komisja Europejska jest wstanie dostrzec potencjał logistyczny Bydgoszczy?



European Union

European Union

Od 2013 roku Bydgoszcz jest wskazywana jako element transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, jako jeden z węzłów logistycznych. Bydgoszcz ma jednak status węzła sieci bazowej, tej która ma zostać wdrożona dopiero do 2050 roku. Potencjał nasz jest jednak na tyle duży, że podejmowane są działania, aby znalazła się w sieci bazowej (core network), głównym kręgosłupie transportowym Europy, który ma zostać wdrożony do 2030 roku. W środę Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego zajmie się petycją w tej sprawie.

 

Jednym z głównych powodów takiego poglądu na Bydgoszcz z perspektywy Brukseli jest to, że przez lata w kujawsko-pomorskim chciano stawiać na żeglugę śródlądową, a tą niespecjalnie chce wspierać Unia Europejska, na dodatek w Polsce mamy wieloletnie opóźnienia, z brakiem realnego terminu, kiedy można by realizować na Wiśle znaczące przeładunki. Koncepcja budowy terminalu Bydgoszcz – Emilianowo jest stosunkowo młoda, coraz bardziej zauważalna na forach w kraju, natomiast jeszcze niespecjalnie widoczna z perspektywy międzynarodowej, jak pokazują opracowania przygotowane pod budowę tego terminalu możemy już w okolicach 2027-2028 roku przekroczyć milion ton przeładunków rocznie, stając się jednym z ważniejszych terminali w Europie.

 

Rewizja i petycja

W tym roku minie 10. rocznica ustanowienia sieci TEN-T, zgodnie z założeniami w tym też roku ma zostać ona zmodyfikowana po przeprowadzonym przeglądzie jej efektywności. Wstępną propozycję rewizji TEN-T Komisja Europejska przedstawiła pod koniec grudnia 2021 roku, utrzymując status Bydgoszczy jako węzła sieci kompleksowej.

 

Na początku 2022 roku z inicjatywy Nowego Bursztynowego Szlaku do Parlamentu Europejskiego, który będzie pracował nad rewizją sieci TEN-T skierowana została petycja poparta m.in.: Województwo Kujawsko-Pomorskie. Stowarzyszenie Metropolia Bydgoszcz, samorządy: Bydgoszczy, Solca Kujawskiego i Nowej Wsi Wielkiej; Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Bałtyk-Adriatyk oraz Pomorską Specjalną Strefę Ekonomiczną. W tej petycji wskazano przede wszystkim na to, że badania popytu wykonane dla terminala Emilianowo spełniają wymóg przynajmniej 800 tys. ton przeładunków, a w okolicach 2031 roku jesteśmy nawet go podwoić.

 

Spełniamy też wytyczne Komisji Europejskiej dla TEN-T

W grudniu 2022 roku Komisja Europejska odniosła się do petycji, choć jest to tylko stanowisko, bo petycję rozpatrywać będzie Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego, zupełnie inny organ Unii Europejskiej. Komisja Europejska wyraża dość sceptyczne stanowisko przy czym wskazuje, że dla bycia w sieci bazowej trzeba spełnić jeden z trzech warunków: znajdować się na rozwidleniu dróg kolejowych sieci bazowej TEN-T; znajdować się w bliskiej odległości portów morskich sieci bazowej TEN-T lub w okolicach portu śródlądowego TEN-T. Ostatni warunek na warunki polskie można od razu wykluczyć. Natomiast dwa pierwsze warunki Bydgoszcz spełnia – tutaj krzyżują się line kolejowe, które biegną bezpośrednio z portów morskich w Gdyni i w Gdańsku. Bydgoszcz jest najbliżej położonym tych portów morskich węzłem sieci TEN-T, a jak spojrzymy na odległość pod kątem spedycji to jesteśmy położeni naprawdę blisko. Mamy zatem poważne argumenty.