GDDKiA zabiera głos w sprawie odcinka S-10: Wariant Eco może zniszczyć źródliska w miejscowości Rudy



GDDKiA zabiera głos w sprawie odcinka S-10: Wariant Eco może zniszczyć źródliska w miejscowości Rudy

Do pojawiających się w przestrzeni medialnej zarzutów, iż planowany do realizacji wariant drogi ekspresowej pomiędzy Emilianowem i Solcem Kujawskim doprowadzi do zniszczenia źródlisk w Wypaleniskach i Rudach odniosła się Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, która uważa, że na te tezy nie ma żadnego uzasadnienia oraz wyraża obawę, iż lansowany przez zwolenników zmiany przebiegu trasy wariant nazwany Eco najprawdopodobniej stanowić będzie zagrożenie dla źródlisk w Rudach, które są przedmiotem debaty.

 

W dość rozległym stanowisku GDDKiA przytacza przebieg konsultacji społecznych z władzami Solca Kujawskiego. Nie pada w nim co prawda odpowiedź o ile w czasie opóźniłoby realizację tego odcinka zmienienie wariantu, ale jest informacja, że żeby wziąć wariant proponowany przez ekologów i firmę Drobex pod uwagę, należałoby najpierw przeprowadzić roczną inwentaryzację przyrodniczą, dopiero potem można by procedować na nowo decyzje środowiskowe, co pozwala wyciągnąć wniosek, że będzie to minimum 2,5 roku, a z nowym wyborem wykonawcy robi się to 3,5 roku..

 

W związku z pojawiającymi się w mediach społecznościowych i prasie informacjach o wariancie przebiegu drogi ekspresowej S10 tzw. wariancie ECO opracowanym na podstawie Ekspertyzy hydro-geotechnicznej sporządzonej w lutym 2022 r., której autorami są Prof. Kumor oraz Sadurskiego należy stwierdzić, że analiza zapisana przez autorów:

 

nie opiera się na wyliczeniach ekonomicznych,

nie proponuje lub nie odnosi się do żadnych rozwiązań technicznych i konstrukcyjnych z możliwością posadowienia drogi na określonym terenie ze względu na właściwości geotechniczne gruntów

nie ujmuje aspektów społecznych przedstawianych m.in. w trakcie wyboru wariantów opiniowanych również przez Gminę Solec Kujawski,

nie odnosi się do wymaganych przez PFU na projektowanie i wykonanie trasy S10 oraz Decyzję środowiskową nakazów, zakazów i obostrzeń dotyczących zminimalizowania wpływu inwestycji na środowisko

nie przedstawia powyższych odniesień dla innych lokalizacji, zdaniem autorów lepszych od realizowanej.

 

Tym samym autorzy stwierdzają, że przebieg jest nieopłacalny względem każdego innego, a nie weryfikują aspektów środowiskowych, społecznych, technicznych i ekonomicznych jak wykonała to GDDKiA przez wiele lat prac przygotowawczych.

 

GDDKiA wskazuje, że aby dokonać oceny wpływu tego wariantu na środowisko należy przeprowadzić roczną obserwację przyrodniczą, ale: zdaniem Oddziału wariant ten wymagałby przeprowadzenia większej wycinki drzew niż obecnie procedowany przebieg, a także realizacja tego wariantu wymagałyby ingerencji/zniszczenia źródlisk w miejscowości Rudy, które znajdują się właśnie na południe od obecnego przebiegu S10 – lokalizacja źródlisk w miejscowości Rudy względem przebiegu wariantu ECO na rysunku poniżej.

 

GDDKiA dla poparcia tej tezy pokazuje rysunek:

 

 

W stanowisku Dyrekcja odrzuca zarzuty, iż projektowany obecnie przebieg wpłynie niekorzystnie na użytek ekologiczny w Rudach: W mediach społecznościowych natomiast pojawiają się informacje o przekroczeniu Strugi Młyńskiej na południe od faktycznego przebiegu w jednym z najszerszych miejsc. Fakty są jednak zupełnie inne, a w Warunkach Kontraktu zakazano możliwość fizycznej ingerencji w trakcie prowadzonych robót w granice użytku ekologicznego oraz przekładania cieku Struga Młyńska na czas prowadzenia prac i regulowania naturalnej linii cieku, dlatego też użytek na czas robót zostanie odgrodzony i zostanie wprowadzony monitoring strefy użytku. Przejście trasy S-10 nad użytkiem w postaci przejścia dolnego dla dużych zwierząt bez ingerencji w jego granice zagwarantuje zachowanie wszystkich walorów przyrodniczych użytku, brak wpływu na jego integralność i przedmioty jego ochrony, z zapewnieniem swobodnego przepływu wody w obrębie użytku naturalnym korytem.

 

Według GDDKiA jeżeli chodzi o Wypaleniska, to w tym miejscu nie utworzono legalnego użytku ekologicznego, dlatego uchwała burmistrza Solca Kujawskiego w tej sprawie została unieważniona: Ponadto chcemy zauważyć, że kolizja z siedliskiem dla którego Burmistrz Solca Kujawskiego planował utworzyć użytek ekologiczny Źródliska na Wypaleniskach była przedmiotem oceny i analizy zarówno ze strony Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy jak i Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Organy te, bez wątpienia posiadające największa wiedzę i doświadczenie w zakresie ochrony przyrody, nie znalazły podstaw do konieczności zmiany przebiegu drogi ekspresowej S10 w tym obszarze.

 

W poniedziałek planujemy opublikować szerszy raport o tym odcinku.