Jakie uzasadnienie ma dotowanie wysokiego honorarium za spotkanie autorskie?

Jakie uzasadnienie ma dotowanie wysokiego honorarium za spotkanie autorskie?

W 2016 roku miała miejsce premiera filmu dokumentalnego ,,Emisariusz Kardynała” reżyserii Andrzeja Machnowskiego, jest to na pewno ciekawe dzieło, bowiem opowiada historię o tym jak w czasie II wojny światowej niemiecki żołnierz będący katolikiem przewiózł potajemnie z Gniezna do Inowrocławia relikwie św. Wojciecha, czym uchronił je przed niemiecką grabieżą. Film ten ma być prezentowany jesienią w czasie ,,Tygodnia Kultury Chrześcijańskiej”, nie sposób jednak nie zauważyć wątpliwości do do gospodarności tego działania.

W maju organizator tego wydarzenia Archikonfraternia Literacka wniosła do marszałka województwa, aby ten w trybie bezkonkursowym przyznał kwotę 8 tys. zł. Decyzję w tej sprawie podejmie Zarząd Województwa. Kwoty rzucają się jednak w oczy. Urząd Marszałkowski miałby sfinansować spotkanie z reżyserem filmu i spektakl teatru z Tarnowa kwotą 8 tys. zł, przy czym wnioskodawcy szacują całość kosztów na 13 tys. zł (zgodnie z ustawą limitem pomocy na zadanie bez konkursu jest 10 tys. zł). W ofercie uwzględniono, że reżyser Andrzej Machnowski ma otrzymać za swój udział 4 tys. zł honorarium.

 

 

Tak wysoka stawka budzić może wątpliwości co do proporcjonalności honorarium, w szczególności gdy mówimy o środkach publicznych. Dla porównania w kwietniu toruński UMK gościł reżysera Jeffreya Perkinsa, który opracował ścieżkę dźwiękową m.in. do filmu ,,Tańczący z wilkami” nagrodzonego 7 Oscarami, w tym za najlepszy dźwięk. To wydarzenie dofinansowało województwo, Perkins otrzymał 700 zł honorarium, choć do naszego regionu przyleciał specjalnie z Wenecji z lądowaniem w Warszawie.

 

Film ,,Emisariusza Kardynała” został sfinansowany przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej.