Kiedyś sprzeciwiali się budowy spalarni, dzisiaj są przeciwko terminalowi Bydgoszcz-Emilianowo



Kiedyś sprzeciwiali się budowy spalarni, dzisiaj są przeciwko terminalowi Bydgoszcz-Emilianowo

Informacje o postępie przygotowań do budowy terminalu Bydgoszcz-Emilianowo to jeden z tematów III Bydgoskiego Forum Bursztynowego Szlaku, które odbyło się w poniedziałek 18 września w Bydgoskim Centrum Targowo Wystawienniczym. Przy tej okazji dowiedzieliśmy się, że wydaną przez wójta Nowej Wsi Wielkiej decyzję środowiskową oprotestowuje jedna z organizacji ekologicznych, co może opóźnić proces inwestycyjny.

 

Zorganizowane przez Nowy Bursztynowy Szlak Forum otworzyli minister Łukasz Schreiber i wiceprezydent Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz.

 

– Pozostaje mi życzyć odwagi, determinacji, abyśmy myśleli rzeczywiście w kategoriach i w perspektywie przyszłych pokoleń – mówił na otwarciu minister Łukasz Schreiber – Misja stowarzyszenia Nowy Bursztynowy Szlak jest tą, która nas wszystkich połączyła. Ta misja jest mi szczególnie misja – rozwoju transportu intermodalnego i rozwoju Węzła Logistycznego Bydgoszcz.

 

 

 

– Zarówno w ramach linii 201 i linii kolejowej nr 131, które maja ulec znacznej przebudowie na terenie naszego miasta, jako Miasto złożyliśmy szereg uwag, niektóre kwestie dotyczące przebiegu tej linii i infrastruktury w związku z tą linią zostały skonsultowane i przyjęte do realizacji – mówił wiceprezydent Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz, bowiem sporo uwagi na Forum poświęcono Magistrali Węglowej, która jest częścią systemu kolejowego w Bydgoszczy.

W temacie terminalu Bydgoszcz-Emilianowo wypowiadał się prezes spółki budującej ten terminal Paweł Bukowski, który poinformował, że 4 lipca wójt gminy Nowa Wieś Wielka wydał decyzję środowiskową dla budowy terminalu. Do tej pory nie realizowano tego typu inwestycji w naszym województwie, dlatego jest to pionierska decyzja, wydana w bliskiej współpracy z Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska.

 

 

 

Ta decyzja nie jest jednak prawomocna, bowiem Bydgoskie Forum Ekolgiczne, które przed dekadą było znane z krytykowania budowy spalarni Pro Natury, złożyło zażalenie na decyzję wójta do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

 

– Na tym etapie nie ma potrzeby posiadania prawomocnej decyzji środowiskowej, więc na tym etapie nie jest to potrzebne, ale to będzie potrzebne – mówił prezes Paweł Bukowski, wyrażając obawę, że jak postępowanie odwoławcze będzie się opóźniać, to może to opóźnić inwestycję lub wyeliminować ją z dofinansowania unijnego o które spółka wnioskuje.

– Argumenty padające w odwołaniu mam nadzieję, że nie wynikają ze złej woli tylko z pewnego rodzaju niewiedzy – ocenia Bukowski.

 

W ostatnim czasie udziałowcy spółki podjęli też decyzję o wyborze wariantu budowy terminalu, wybrano najdroższy wariant oparty o suwnice RMG, które pozwolą realizować bezpośrednie przeładunki pociąg – pociąg. Kosztować ma on ponad 200 mln zł, ale z uwagi na to, że suwnice RMG są traktowano jako szczególnie ekologiczne rozwiązanie, na nie można uzyskać aż 75% dofinansowania unijnego.

 

Zapis przebiegu Forum:

{youtube}EHBUhMX-F3w{/youtube}

 

W kolejnych dniach będziemy prezentować inne wątki poruszone na III Bydgoskim Forum Bursztynowego Szlaku.

 

[iframe width=”419″ height=”236″ src=”https://www.youtube.com/embed/jGA7d12FjzY?si=rPJv9tUcyUv2Ukt_” title=”YouTube video player” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share” allowfullscreen ]