Naziemne przejście dla pieszych to główny postulat pojawiający się w dyskursie medialnym



Naziemne przejście dla pieszych to główny postulat pojawiający się w dyskursie medialnym

Za nami prawie tydzień konsultacji społecznych koncepcji przebudowy Ronda Jagiellonów, w celu  dostosowania go do potrzeb osób niepełnosprawnych. Partia Razem oraz Bydgoski Ruch Miejski postulują o to, aby na wysokości tablicy Romana Dmowskiego na delegaturze Urzędu Marszałkowskiego wyznaczyć dodatkowo naziemne przejście dla pieszych.

 

Przypomnijmy, że poza ogólnym liftingiem Ronda Jagiellonów, koncepcja jaką ratusz przedstawia pod konsultacje społeczne zakłada budowę 8 wind, właśnie z myślą o osobach niepełnosprawnych.

 

– Propozycja pana prezydenta Bruskiego nie spełnia współczesnych standardów – ocenia Adam Hoffman z Razem, który wskazuje, że byłaby ona dobra jakieś 20 lat temu – Jeszcze niedawno pan prezydent Bruski zapowiadał, że przedstawi kilka koncepcji, które trafią do konsultacji społecznych. Niestety trafiła tylko jedna, z góry przygotowana. Obawiamy, że inne zostały odrzucone z powodów ideologicznych.

 

Hoffman w czasie konferencji prasowej zaproponował, aby zbudować po zachodniej stronie ronda, na wysokości wspomnianej tablicy Dmowskiego oraz peronów tramwajowych naziemne przejście dla pieszych, co w jego opinii byłoby korzystne też dla rowerzystów, gdyż ocenia on, że jeżeli chodzi o oś wschód-zachód wiele osób wybiera przemieszczanie się bulwarami nad Brdą, natomiast brakuje jeszcze przejścia w osi północ-południe, stąd też ta koncepcja. Partia Razem ma też obawy co do awaryjności wind, wchodząc w polemikę z wiceprezydentem Mirosławem Kozłowicz, który w tej kwestii wyrażał znacznie bardziej optymistyczny pogląd, iż takie sytuację jak będą się zdarzały to bardzo rzadko.

 

Bydgoski Ruch Miejski opracował swoją wizualizację przejścia naziemnego, co argumentowano szeregiem atutów:
– przejście dla pieszych przez ulicę Jagiellońską na końcu przystanków tramwajowych

– przejazd rowerowy przy przejściu dla pieszych, łączący okoliczną infrastrukturę rowerową

– zatoka autobusowa wystarczająca dla autobusów nocnych

Usytuowanie przejścia na samym końcu peronów ma wiele plusów:

– osoby o ograniczonej mobilności będą mogły przekroczyć jezdnię w bezpieczniejszym miejscu przez 2 pasy ruchu, w oddaleniu od ronda

– łatwiej i szybciej będzie dojść z przystanków w stronę Śródmieścia i Starego Portu, do poczty, urzędów i szkół

– oddalenie od ronda nie będzie wpływało negatywnie na ruch aut, samochody nie będą blokować ronda w oczekiwaniu aż przejdą piesi

– w zależności od potrzeb, przejście i przejazd mogą być z sygnalizacją lub bez

– powstanie rezerwowe dojście na tramwaj w przypadku awarii wind

– umożliwienie przekroczenia rowerem okolic ronda w relacji północ-południe

– przedłużenie pasów rowerowych wokół ronda

– wprowadzenie drogi rowerowej umożliwiającej dojazd do ul. Konarskiego oraz budynków UKW i Collegium Medicum UMK

 

Grafila: Bydgoski Ruch Miejski

 

Czy są tego minusy? Na pewno trzeba będzie zwrócić uwagę, aby zapewnić bezpieczeństwo pieszym przecinającym szyny tramwajowe i edukację, iż pieszy nie ma pierwszeństwa przed tramwajem.

 

[iframe width=”419″ height=”236″ src=”https://www.youtube.com/embed/tsGC5NAOrNE” title=”YouTube video player” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share” allowfullscreen ]