Nie uda się zmodernizować Magistrali Węglowej przed końcem 2027 roku



Fot: Narodowe Archiwum Cyfrowe

Fot: Narodowe Archiwum Cyfrowe

90. lat temu oddano do użytku Magistralę Węglową, jej budowa była odpowiedzią na wojnę celną z Niemcami, Polska postawiła bowiem na eksport morski przez port w Gdyni. Zbudowana wówczas infrastruktura do dzisiaj odgrywa kluczową rolę, od kilku lat mówi się o modernizacji linii kolejowej nr 201, która łączy Bydgoszcz z Gdynią, czyli dawnej magistrali węglowej. Już wiemy jednak, że nie na wszystkich odcinkach uda się dochować termin 2027 roku.

Modernizacja linii nr 201 jest kluczowa dla funkcjonowania korytarza Bałtyk – Adriatyk. Dzisiaj ta ważna dla przewozów kontenerowych linia jest tylko jednotorowa, nie posiada też pełnej elektryfikacji, czyli nie jest dostosowana do wyzwań dzisiejszych czasów – czyli konieczna jest dobudowa drugiego toru (na odcinku trójmiejskim nawet trzeciego toru) oraz pełna elektryfikacja. Brutalnie pokazał to chociażby ubiegłoroczny kryzys węglowy, gdy ten surowiec polska sprowadzała drogą morską, z powodu braków w infrastrukturze pociągi czekały dziesiątki godzin na wyjazd z gdyńskiego portu.

 

Aktualne terminy inwestycyjne

Przygotowania do modernizacji linii nr 201 trwały wiele lat, ten rok może okazać się kluczowy, bowiem podpisana ma być pierwsza umowa na prace budowlane.

 

Z odpowiedzi na interpelacje posłanki Pauliny Matysiak dowiadujemy się, że dla odcinka Somonino – Kartuzy wybrano już wykonawce i na dniach – czyli w III kwartale 2023 roku – podpisana ma być umowa z wykonawcą. Dla kolejnego odcinka Somonino – Gdańsk Osowa w III kwartale 2023 roku ogłoszony będzie przetarg. Oba te odcinki planuje się zmodernizować w 2027 roku. W tym roku ogłoszony będzie też przetarg na odcinek Gdańsk Osowa – Gdynia Główna, ale modernizacja zakończy się dopiero jesienią 2028 roku, zatem nie uda się wszystkiego zamknąć zgodnie z planem w 2027 roku.

 

Na południowych odcinkach jeszcze czekamy na dokumentację

Ciężko powiedzieć jak będzie to wyglądać pomiędzy Kościerzyną a stacją Bydgoszcz Wschód. Dla odcinka Kościerzyna – Maksymilianowo opracowywana jest jeszcze dokumentacja projektowa, która według Ministerstwa Infrastruktury będzie gotowa dopiero pod koniec przyszłego roku. Bardziej zaawansowany jest odcinek bydgoski od Maksymilianowa do Bydgoszczy Wschodniej – tutaj dokumentacja ma być gotowa przed końcem roku bieżącego.

 

Dyskusja o linii 201 na poniedziałkowym Forum

W poniedziałek 18 września w Bydgoskim Centrum Targowo-Wystawienniczym odbędzie się III Bydgoskie Forum Bursztynowego Szlaku. Dużo uwagi będzie poświęcone modernizacji linii nr 201, gośćmi wydarzenia będą przedstawiciele PKP PLK, w tym koordynatorka modernizacji linii nr 201 dyrektor Aleksandra Merchel-Koter.