W czwartek obradowała Komisja TRAN Parlamentu Europejskiego, odpowiedzialna za infrastrukturę. Głównym punktem dyskusji był raport przygotowany przez europosłów Barbarę Thaler oraz Domique Riqueta w sprawie rewizji sieci TEN-T. W czasie tego posiedzenia głosowana była poprawka w sprawie uznania Bydgoszczy za węzeł sieci bazowej TEN-T, która zyskała akceptację.
Wstępna propozycja rewizji autorstwa Komisji Europejskiej z grudnia 2021 roku traktuje Bydgoszcz jako węzeł sieci kompleksowej TEN-T, z planem wdrożenia do 2050 roku. Sieć bazowa ma funkcjonować do 2030 roku, dlatego to na jej rozwój będą kierowane główne środki finansowe w najbliższych latach. Sprawia to, że w Bydgoszczy podjęto walkę ponad podziałami na rzecz umieszczenie miasta w sieci bazowej, bowiem są ku temu argumenty. Po niekorzystnej propozycji Komisji Europejskiej, wiosną ubiegłego roku do Parlamentu Europejskiego Nowy Bursztynowy Szlak, samorządowcy, organizacje pracodawców, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna, Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Bałtyk-Adriatyk skierowali petycję do Parlamentu Europejskiego.
W toku prac Parlamentu Europejskiego europoseł Kosma Złotowski, będący członkiem komisji TRAN skierował zgłosił oficjalną poprawkę w sprawie uwzględnienia Bydgoszczy w sieci bazowej TEN-T. 13 kwietnia komisja tę poprawkę przyjęła przy 30 głosach za i 11 przeciw. Ostateczny raport komisja przyjęła jednomyślnie, dlatego jak informuje nas Złotowski, nie będzie tym tematem zajmował się już Parlament Europejskim na posiedzeniu plenarnym, bowiem czwartkowe stanowisko komisji TRAN jest oficjalnym stanowiskiem PE. Zatem można przyjąć, że Parlament Europejski popiera włączenie Bydgoszczy do sieci bazowej.
Kluczowy będzie trilog
O kształcie rewizji TEN-T zdecyduje procedura trilogu, czyli negocjacje pomiędzy Komisją Europejską, Parlamentem Europejskim oraz rządami państw narodowych (Radą Unii Europejskiej). Poparcie ze strony Parlamentu Europejskiego to milowy krok w korzystnej dla Bydgoszczy rewizji TEN-T. Na poważnie negocjacje pomiędzy stronami trilogu rozpoczną się w czerwcu. Polskie Ministerstwo Infrastruktury wielokrotnie wyrażało poparcie dla uznania Bydgoszczy za węzeł sieci bazowej TEN-T.
Linia kolejowa do Portu Gdynia w sieci bazowej
Komisja Europejska już w propozycji z grudnia 2021 roku zarekomendowała nadanie statusu linii kolejowej sieci bazowej dla linii nr 201 łączącej Bydgoszcz z portem morskim w Gdyni. Od 2013 w sieci bazowej jest już linia nr 131, która biegnie do Trójmiasta przez Tczew.
W piątek zapraszamy na wywiad z europosłem Kosmą Złotowskim w tym temacie.