W tym roku przypada 90. rocznica oddania do użytku całej Magistrali Węglowej, jej północny odcinek od Bydgoszczy do Portu Gdynia przejść ma dużą modernizację wartą prawie 10 mld zł, póki co terminy zakończenia inwestycji tylko się wydłużają. Pod koniec października PKP PLK poinformowało o unieważnieniu pierwszego przetargu na prace budowlane, z powodu błędów formalnych.
Modernizacja ciągu Bydgoszcz – Gdynia w ramach linii nr 201 to ważne zadanie dla przyszłości polskich portów morskich, które mają problemy z dostępnością komunikacyjną. Historyczna Magistrala Węglowa jest linią jednotorową bez elektryfikacji, dlatego plany jej modernizacji zakładają pełną elektryfikację i dobudowę drugiego toru, a na odcinku od Gdańska Osowej do Portu Gdynia nawet osiągnięcie trzech torów.
PKP PLK modernizację odcinka Maksymilianowo – Gdynia podzieliło na siedem odcinków, z tego cztery to odcinek Maksymilianowo – Kościerzyna. Do tej pory ogłoszono dwa przetargi na odcinek Kościerzyna – Somonino wraz z modernizacją linii nr 214 do Kartuz jako bypasa oraz na odcinek Somonino – Gdańsk Osowa – oba odcinki warte są prawie 3 mld zł. Z końcem października dowiedzieliśmy się, że to pierwsze zadanie – czyli odcinek Kościerzyna – Somonino będzie opóźnione, bo przetarg został unieważniony – Na etapie badania złożonych w przetargu ofert PLK S.A. zidentyfikowały błędy w dokumentach udostępnionych w trakcie procedury przetargowej. Błędy nie były możliwe do zidentyfikowania i poprawienia na wcześniejszym etapach przetargu. Dokumenty zostały przygotowane na zlecenie PLK S.A. przez biuro projektowe, które na etapie czynności odbiorowych oświadczyło, iż są one spójne i przygotowane w sposób prawidłowy. Sprawa aktualnie jest badana w celu wyciągnięcia wniosków i ustalenia dalszego toku postępowania dla naprawienia zaistniałej sytuacji – informuje w komunikacie PKP PLK.
Zdaniem PKP PLK nie wpłynie to na opóźnienie harmonogramu, który zakłada modernizację całego odcinka od Maksymilianowa do Portu Gdynia do 2028 roku, gdyż odcinek Kościerzyna – Somonino był najbardziej zaawansowany. W przypadku odcinków od Maksymilianowa do Kościerzyny, które są najmniej zaawansowane, odpowiedzialna za ten projekt dyrektor Aleksandra Merchel-Koter, podczas wrześniowego III Bydgoskiego Forum Bursztynowego Szlaku mówiła o tym, że problemem jest opóźniające się postępowanie środowiskowe.
Modernizacja Magistrali Węglowej jest istotna także dla Bydgoszczy, z uwagi na plany rozwijania dużego węzła logistycznego.