Po 14 latach spółka Tramwaj Fordon ma przestać istnieć



Po 14 latach spółka Tramwaj Fordon ma przestać istnieć

Spółkę Tramwaj Fordon ratusz powołał do życia w 2009 roku, czyli jeszcze za poprzedniego prezydenta – jej celem była budowa linii tramwajowej do Fordonu, która została oddana do użytku w 2016 roku oraz obsługa na niej połączeń tramwajowych. W przyszłą środę radni zdecydują o likwidacji spółki poprzez przejęcie jej przez MZK.

Dodać trzeba jeszcze, że oba te zadania realizowane były przy udziale funduszy z Unii Europejskiej. Spółka Tramwaj Fordon dla budowy nowej infrastruktury zadłużyła się, co było możliwe dzięki poręczeniu kredytu przez Miasto Bydgoszcz. Powołanie spółki z perspektywy 2009 roku oceniano jako najbardziej optymalną formułę realizacji tej inwestycji, już po oddaniu nowej spółki do użytku było to nieco problemowe, bowiem na dzisiaj połączenia tramwajowe w Bydgoszczy realizuje zarówno MZK i Tramwaj Fordon. Przejęcie Tramwaju Fordon przez MZK powinno zatem uporządkować sytuację i ułatwić zarządzanie motroniczymi. Na koniec września zobowiązania spółki Tramwaj Fordon oszacowano na 45,5 mln zł, są to zobowiązania kredytowe do spłacenia za wybudowaną nową linię tramwajową, po fuzji dług ten przejąć ma MZK.

 

Były różne propozycje na stole

Jeszcze przed rokiem, gdy Bydgoszcz spotkała się z kryzysem w komunikacji zbiorowej, pojawiła się na nowo dyskusja, aby rozważyć przeniesienie części tramwajowej z MZK do Tramwaju Fordon. Projekt uchwały jaki trafił do radnych zakłada całkowite ulokowanie przewozów tramwajowych w MZK, co może ten temat zamknąć raz na zawsze. Ta propozycja dąży zatem do wzmocnienia roli MZK jako spółki komunalnej.