Kujawianka Inter to mający siedzibę w Bydgoszczy jeden z ważniejszych dystrybutorów piwa oraz wód mineralnych, a także napojów izotonicznych w Polsce – w 2021 roku Kujawianka wygenerowała ok. 25 mln złotych obrotu. W grudniu mniejszościowy pakiet udziałów w Kujawiance Inter przejęła Mazurska Manufaktura dążąca do konsolidacji rynku, co ma być odpowiedzią na wyzwania gospodarcze jakie powstają w dobie wysokiej inflacji.
Tradycja Kujawianki Inter sięga 1991 roku, jej główna siedziba mieści się przy ulicy Przemysłowej w Bydgoszczy. Mazurska Manufaktura objęła 35% akcji w Kujawiance Inter, strony jednak gwarantują możliwość zwiększenia tego udziału o kolejne 15%, do 50% łącznie
– Na rynku hurtowym województwa kujawsko-pomorskiego działamy od 1991, początkowo jako Inter Hurt, a od 2005 roku jako Kujawianka Inter. Mamy już więc doświadczenie nie tylko branży, ale generalnie w biznesie. W minionym roku wygenerowaliśmy obrót sięgający 25 mln złotych. Widzimy jednak, że kolejne lata będą wymagały nowych działań, dlatego zdecydowaliśmy się na współpracę z Mazurską Manufakturą. Tworzona przez nią grupa pozwoli lepiej wykorzystać nasze możliwości i kontynuować rozwój – mówi Łukasz Borkowski, Prezes Zarządu Kujawianka Inter sp. z o.o.
Zawarta transakcja zakłada również, że prezes Kujawianki będzie zasiadał w Radzie Nadzorczej Mazurskiej Manufaktury. Również w grudniu Mazurska Manufaktura przejęła 10% udziałów u firmy zajmującej się dystrybucją piwa Sajon (z opcją na kolejne 40%), która działa w południowo-zachodniej Polsce (główne centrum operacyjne to Wrocław).
– Regionalni producenci i dystrybutorzy piwa muszą się dziś mierzyć z wyzwaniami, wśród których rosnąca inflacja i koszty to tylko wybrane przykłady. Obecna sytuacja gospodarcza dla wielu działających w pojedynkę może być trudna do udźwignięcia, dlatego naszą propozycją jest współpraca w grupie. Integrując rozmaite podmioty jesteśmy w stanie bardziej racjonalnie gospodarować mocami produkcyjnymi, skrócić łańcuch dostaw i poprawić logistykę, a w konsekwencji redukować koszty operacyjne. Taka optymalizacja jest korzystna dla każdego, dlatego cieszę się, że do naszej idei udało się przekonać Kujawiankę oraz Sajon. To jednak nie koniec, gdyż podobne rozmowy trwają jeszcze z kilkunastoma podmiotami – tłumaczy Jakub Gromek, Dyrektor Zarządzający Mazurska Manufaktura S.A.
Kujawianka Inter zajmuje się dystrybucją najbardziej znanych polskich marek piwa należących do: Kompanii Piwowarskiej, Grupy Żywiec, grupy Carlsberg oraz Van Pur (m.in. Łomża), a także bardziej regionalnej marki Amber. Kujawianka Inter dystrybuuje też produkowane w Bydgoszczy piwa przez lokalny browar Osowa Góra.