Przezorny zawsze ubezpieczony, czyli jak bezpiecznie korzystać z konta w banku

Przezorny zawsze ubezpieczony, czyli jak bezpiecznie korzystać z konta w banku

Wyobraź sobie, że pewnego dnia logujesz się na swoje konto i widzisz tam okrągłe zero – mimo że powinny znajdować się na nim pieniądze. To czarny, ale niestety realny scenariusz, który stanie się rzeczywistością, jeżeli nie będziesz przestrzegać zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z internetowych usług bankowych. Nie ułatwiaj hakerom życia, zachowaj czujność i zgłaszaj do banku podejrzane SMS-y. Oto, co musisz robić, aby twoje pieniądze były bezpieczne.

 

Co to są cyberprzestępstwa bankowe i jak ich uniknąć?

Używasz karty płatniczej, opłacasz online rachunki i płacisz w ten sposób za zakupy. Korzystasz ze wszystkich dobrodziejstw, jakie daje dostęp do bankowości mobilnej. Jednak, czy wiesz, że jeśli nawet na moment stracisz czujność, możesz jednocześnie stracić również pieniądze?

Hakerzy co rusz wymyślają nowe sposoby na to, aby włamywać się do kont. Najczęściej dochodzi do:

  • phishingu – cyberprzestępcy umiejętnie podszywają się pod banki i urzędy. Wysyłają jako one maile lub SMS-y, prosząc o podanie hasła do konta i innych, wrażliwych danych osobowych. Kiedy je zdobędą, pieniądze niemal natychmiast znikają z konta;

  • skimmingu – polega on na kopiowaniu paska magnetycznego znajdującego się na karcie płatniczej.  Pozwala to stworzyć jej kopie. Skimmerami mogą być dodatkowe nakładki na klawiaturze w bankomacie lub specjalna kamerka;

  • infekowania urządzeń złośliwym oprogramowaniem, czyli wirusami lub keyloggerami – to sposób na to, aby włamać się do konta, podczas gdy jego właściciel loguje się do bankowości internetowej;

  • kradzieży tożsamości – kradzione są wtedy dane osobowe, a także numery kont i hasła.

O jakie dane nigdy nie zapyta cię bank?

Banki zawsze proszą, aby w przypadku otrzymania podejrzanej wiadomości dotyczącej konta zgłosić się do nich. W ten sposób unikniesz kradzieży pieniędzy, a być może pomożesz złapać cyberprzestępcę. Twoją czujność i podejrzenia powinny wzbudzi maile i SMS-y z prośbą o podanie:

  • hasła do konta – zna je jedynie jego właściciel. Żaden pracownik banku nie ma i nie może dostać do niego dostępu;

  • loginu do konta;

  • numeru PIN karty

  • kodu SMS, który przychodzi, aby potwierdzić przelew;

  • numerów karty płatniczej i kredytowej – w tym zwłaszcza numeru CVV;

  • informacji dotyczących twojego telefonu – jego modelu i rodzaju oprogramowania.

Jeżeli otrzymasz taką wiadomość tekstową, to możesz mieć pewność, że cyberprzestępca chce ukraść pieniądze z twojego konta. Nie klikaj żadnego linku znajdującego się w takim SMS-ie lub w mailu. Przekieruje cię on prawdopodobnie na fałszywą stronę banku.

 

To robią cyberprzestępcy – nigdy banki

Niektórzy otrzymują – rzekomo z banku – SMS-a z prośbą o zainstalowanie aplikacji lub certyfikatu bezpieczeństwa. Taką wiadomość wyśle jedynie cyberprzestępca. Jeżeli klikniesz link, to na pewno nie zainstalujesz oprogramowania bankowego. W ten sposób zainfekujesz swój telefon wirusem. Efektem niemal na pewno będzie wyczyszczone konto.

 

Co zrobić, aby nie dać się oszukać?

Nie bądź łakomym kąskiem dla cyberprzestępców i:

  • postaraj się nie kopiować numerów kont, na które przelewasz pieniądze – istnieją wirusy, które w tym momencie zmieniają numer rachunku;

  • regularnie sprawdzaj historię swojego konta – przyjrzyj się ostatniej próbie nieudanego logowania i jeżeli nie była ona twoim dziełem, zgłoś to do banku. Oprócz tego sprawdzaj w historii kilka ostatnich transakcji – przemyśl, czy wszystkie robiłeś sam;

  • regularnie zmieniaj hasło do konta;

  • uważnie czytaj SMS-y autoryzacyjne – sprawdzaj poprawność numeru konta i dane odbiorcy przelewu;

  • jeżeli logujesz się na konto poza domem, rób to z urządzeń należących do zaufanych osób;

  • nie loguj się na konto, korzystając z publicznego Wi-Fi;

  • wybierz konto osobiste w banku, który stosuje nowoczesne zabezpieczenia przed cyberprzestępczością – znajdziesz je np. na https://finanse.rankomat.pl/konta/oszczednosciowe/.

  •  

Właściciel rachunku bankowego – czy można go sprawdzić?

Pomysłowość hakerów nie zna granic. Dlatego sporym ułatwieniem byłaby możliwość sprawdzenie właściciela rachunku bankowego. Przeszkodą jest jednak tajemnica bankowa. Właściciela konta można zweryfikować jedynie na mocy nakazu sądowego lub decyzji prokuratury. Więcej o całej procedurze dowiesz się z https://finanse.rankomat.pl/poradniki/jak-sprawdzic-wlasciciela-konta-bankowego/.

 

Co zrobić, widząc podejrzany numer rachunku?

Nigdy pochopnie nie wykonuj przelewu, jeżeli numer rachunku wydaje ci się podejrzany. Będzie tak w sytuacji, gdy np. regularnie otrzymujesz faktury z zawsze tym samym numerem konta i zauważysz, że się on zmienił. Jedynym wyjściem z sytuacji jest wtedy kontakt z rzekomym właścicielem rachunku. Zapytaj go, czy to rzeczywiście on wystawił fakturę i czy ma teraz inne konto. Pamiętaj, że jeśli przelejesz pieniądze na rachunek oszusta, będzie ci bardzo trudno je odzyskać.

Czujność, przezorność i zdrowy rozsądek – tylko tyle wystarczy, aby obronić się przed cyberprzestępcami. Rozważnie korzystaj z bankowości internetowej i kart płatniczych, a twoje pieniądze będą poza zasięgiem hakerów.