Ruszyły konsultacje aktualizacji planu transportowego. Projekt nie przewiduje jednak wielkiej rewolucji



Ruszyły konsultacje aktualizacji planu transportowego. Projekt nie przewiduje jednak wielkiej rewolucji

Od dłuższego czasu zapowiadano przygotowania do aktualizacji wojewódzkiego Planu Transportowego, dokumentu który w pewnym sensie kreuje politykę transportową województwa wskazując które połączenia będą dotowane oraz ustalając na których trasach priorytetowo będzie traktowana kolej, a gdzie autobusy. Konsultacje potrwają tylko do 26 września, dlatego uważamy, że temat warto nagłośnić.

Obowiązujący Plan Transportowy został przyjęty w 2014 roku, proponowana jego aktualizacja nie wnosi jednak specjalnie dużych zmian. Wprowadzona zostaje m.in. do planu definicja przewozów o charakterze metropolitalnym (takowe w praktyce są realizowane już przez MZK Bydgoszcz), ale właściwie nic poza definicją w tym kierunku się nie dzieje.

 

Dokument utrzymuje status quo

Sejmik Województwa uchwalając w 2014 roku ten plan wskazał rekomendację ile pociągów po danej trasie dziennie powinno jeździć oraz ile autobusów powinno być dotowanych z kasy województwa. Propozycja aktualizacji planu tego aspektu jednak nie obejmuje, stad też nie będzie to specjalnie odczuwalna aktualizacja. Chociażby z tego powodu, że w propozycji nie zapisano uruchomienia nowych linii kolejowych.

 

Gdy w 2014 roku prowadzono konsultacje organizacje pozarządowe krytykowały chociażby oparcie transportu pomiędzy Bydgoszczą i Inowrocławiem o przewozy autobusowe, stawiając kolej na drugim miejscu, choć stan infrastruktury kolejowej jest znacznie lepszy od drogi krajowej nr 25, a podróż trwa odczuwalnie krócej. Tego aspektu ta aktualizacja też nie obejmuje.

 

Co z linią nr 281?

W propozycji aktualizacji nie przewiduje się zarówno połączeń na odcinku Nakło – Kcynia, z kolei do odcinka Nakło – Sępólno Krajeńskie wyrażona jest sceptyczna ocena, iż ,,prawdopodobnie” (cytat z dokumentu) nawet po jej remoncie niemożliwe będzie osiągnięcia czasu dojazdu z Sępólna Krajeńskiego do Bydgoszczy poniżej 60 minut, czyli nie spełniałoby wymogu zapisanego w Strategii Rozwoju Województwa, iż dojazd do miast stołecznych powinien być zapewniony w tym czasie. Te zapisy wyrażają wręcz sceptyczną ocenę tego kierunku działania.

 

Projekt aktualizacji wprowadza też zapisy o planach budowy szybkiej kolei w ramach CPK, są to jednak ogólnikowe kwestie.