Od dłuższego czasu zapowiadano przygotowania do aktualizacji wojewódzkiego Planu Transportowego, dokumentu który w pewnym sensie kreuje politykę transportową województwa wskazując które połączenia będą dotowane oraz ustalając na których trasach priorytetowo będzie traktowana kolej, a gdzie autobusy. Konsultacje potrwają tylko do 26 września, dlatego uważamy, że temat warto nagłośnić.
Obowiązujący Plan Transportowy został przyjęty w 2014 roku, proponowana jego aktualizacja nie wnosi jednak specjalnie dużych zmian. Wprowadzona zostaje m.in. do planu definicja przewozów o charakterze metropolitalnym (takowe w praktyce są realizowane już przez MZK Bydgoszcz), ale właściwie nic poza definicją w tym kierunku się nie dzieje.
Dokument utrzymuje status quo
Sejmik Województwa uchwalając w 2014 roku ten plan wskazał rekomendację ile pociągów po danej trasie dziennie powinno jeździć oraz ile autobusów powinno być dotowanych z kasy województwa. Propozycja aktualizacji planu tego aspektu jednak nie obejmuje, stad też nie będzie to specjalnie odczuwalna aktualizacja. Chociażby z tego powodu, że w propozycji nie zapisano uruchomienia nowych linii kolejowych.
Gdy w 2014 roku prowadzono konsultacje organizacje pozarządowe krytykowały chociażby oparcie transportu pomiędzy Bydgoszczą i Inowrocławiem o przewozy autobusowe, stawiając kolej na drugim miejscu, choć stan infrastruktury kolejowej jest znacznie lepszy od drogi krajowej nr 25, a podróż trwa odczuwalnie krócej. Tego aspektu ta aktualizacja też nie obejmuje.
Co z linią nr 281?
W propozycji aktualizacji nie przewiduje się zarówno połączeń na odcinku Nakło – Kcynia, z kolei do odcinka Nakło – Sępólno Krajeńskie wyrażona jest sceptyczna ocena, iż ,,prawdopodobnie” (cytat z dokumentu) nawet po jej remoncie niemożliwe będzie osiągnięcia czasu dojazdu z Sępólna Krajeńskiego do Bydgoszczy poniżej 60 minut, czyli nie spełniałoby wymogu zapisanego w Strategii Rozwoju Województwa, iż dojazd do miast stołecznych powinien być zapewniony w tym czasie. Te zapisy wyrażają wręcz sceptyczną ocenę tego kierunku działania.
Projekt aktualizacji wprowadza też zapisy o planach budowy szybkiej kolei w ramach CPK, są to jednak ogólnikowe kwestie.