W czwartek 19 października w stolicy Węgier Budapeszcie odbyło się X Forum Korytarza Bałtyk-Adriatyk, które było symboliczną inauguracją w tym korytarzu Węgier oraz węzła Budapeszt. Zarówno w propozycji rewizji sieci TEN-T autorstwa Komisji Europejskiej oraz późniejszym stanowisku Parlamentu Europejskiego poszerzenie korytarza Bałtyk-Adriatyk o Budapeszt jest uwzględnione. Nie zabrakło kwestii istotnych dla Nowego Bursztynowego Szlaku.
Samo ujęcie Budapesztu w korytarzu Bałtyk-Adriatyk to również postulat formułowany od dawna przez Nowy Bursztynowy Szlak co znajduje odzwierciedlenie w naszych dokumentach strategicznych. O tym, że Budapeszt może być dla północnej Polski ważnym oknem do wymiany handlowej z Azją mówił w panelu dyskusyjnym prezes Nowego Bursztynowego Szlaku Łukasz Religa. Wspomnimaliśmy również o potencjale polskich portów morskich i terminali, w sposób szczególny wskazując na Bydgoszcz-Emilianowo oraz koncepcji autostrady morskiej Gdynia-Karlskrona, chcąc pokazać węgierskim partnerom, iż możemy być atrakcyjna bramą do Skandynawii.
W toku wydarzenia pojawiła się kilka razy kwestia potrzeby ujęcia Bydgoszczy w sieci bazowej TEN-T. Jako pierwszy wspomniał o tym w debacie wicemarszałek województwa Sławomir Kopyść, akcentował to też obecny w Budapeszcie radny województwa Roman Jasiakiewicz. Również z apelem do unijnej koordynatorki korytarza Bałtyk-Adriatyk z ramienia Komisji Europejskiej Anne Jansen, o życzliwsze spojrzenie na argumenty płynące z Bydgoszczy apelował prezes Religa.