W Bydgoszczy mógłby być montowany nowoczesny myśliwiec produkcji koreańsko-indonezyjskiej



CC BY-SA 4.0

KAI KF-21 Boramae (z koreańskiego jastrząb), to najnowsza produkcja Korea Aerospace Industries we współpracy z Indonezją. Myśliwiec 5. generacji dokonał historycznego oblotu 19 lipca 2022 roku, jest to zatem prototypowa maszyna, która do masowej produkcji ma trafić od 2026 roku. Niewykluczone, że te samoloty mogły być składane w Wojskowych Zakładach Lotniczych w Bydgoszczy, a także służyć obok F-16 w polskich siłach powietrznych.

O tym, że Polska jest zainteresowana informuje portal Defence24 opierając się na informacjach z Polskiej Grupy Zbrojeniowej, do której należą bydgoskiego WZL2. Polska jest zainteresowana jego zakupem, ale PGZ oczekuje, aby zyskała na tym też polska gospodarka, stąd też pojawia się pomysł, aby myśliwiec mógł być nie tylko serwisowany w bydgoskich zakładach, ale też tutaj odbywał się jego montaż z części wyprodukowanych w Azji.

 

Koreańczycy pracę nad pierwszym prototypem rozpoczęli na początku 2019 roku. Wykrycie samolotu ma być utrudnione z powodu zastosowania technologi maskujące stealth.

 

Polska od Korea Aerospace kupuje samoloty

Współpraca pomiędzy polskim wojskiem i producentem tych samolotów już ma miejsce, bowiem Polska zakupiła 48 myśliwców FA-50, pierwsze maszyny mamy otrzymać jeszcze w tym roku, za realizacja całego zamówienia zakończyć ma się w 2028 roku. FA-50 nazywana jest młodszą siostrą F-16, z uwagi na bliską współpracę przy tej konstrukcji Koreańczyków z amerykańskim Lockhead Martin. FA-50 mają służyć w polskich siłach powietrznych głównie jako maszyny szkoleniowe oraz patrolowe.

 

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 w Bydgoszczy starają się o serwisowanie polskich FA-50.