Wydłużające się postępowanie środowiskowe sprawia, że trudno przewidzieć kiedy zmodernizowana zostanie Magistrala Węglowa. Stacja Maksymilianowo zmieni się nie do poznania



Wydłużające się postępowanie środowiskowe sprawia, że trudno przewidzieć kiedy zmodernizowana zostanie Magistrala Węglowa. Stacja Maksymilianowo zmieni się nie do poznania

Modernizacja linii kolejowej nr 201, czyli zbudowanej 90 lat temu Magistrali Węglowej to jedno z najważniejszych zadań kolejowych jakie jest realizowane – PKP PLK planuje rozpocząć pierwsze roboty modernizacyjne już w przyszłym roku, a całość wartej prawie 10 mld zł inwestycji zakończyć w 2028 roku, plany te mogą pokrzyżować jednak decyzje środowiskowe.

 

Linia kolejowa nr 201 odegra kluczową rolę dla funkcjonowania portów morskich w Gdyni i w Gdańsku, dzisiaj jednak oferuje niezbyt atrakcyjne parametry, przede wszystkim z racji bycia linią jednotorową i braku elektryfikacji.

 

– Idea projektu tak naprawdę powstała z uwagi na rosnące znaczenie portów morskich w Gdyni i w Gdańsku, a także duże obciążenie linii 131, 9 i 202 – mówiła podczas III Bydgoskiego Forum Bursztynowego Szlaku dyrektor Aleksandra Merchel-Koter z PKP PLK, która nadzoruje ten warty 10 mld zł projekt, liczący 225 km torów.

 

PKP PLK modernizację odcinka Maksymilianowo – Gdynia podzieliło na siedem odcinków, z tego cztery to odcinek Maksymilianowo – Kościerzyna. Do tej pory ogłoszono dwa przetargi na odcinek Kościerzyna – Somonino wraz z modernizacją linii nr 214 do Kartuz jako bypasa oraz na odcinek Somonino – Gdańsk Osowa – oba odcinki warte są prawie 3 mld zł. W dalszej kolejności ogłoszony będzie przetarg na odcinek Gdańsk Osowa – Gdynia, natomiast cztery przetargi pomiędzy Kościerzyną i Maksymilianowem czekają na decyzję środowiskową.

 

– Co jest naszym największym problemem na tym odcinku to brak decyzji środowiskowej, procedura w RDOŚ trwa już 3 lata – wskazywała dyrektor Merchel-Koter – To jest coś co na tą chwilę uniemożliwia nam wszczynanie postępowań przetargowych.

 

Dyrektor Merchel-Koter zaprezentowała też wizualizację dla stacji Maksymilianowo, która stanie się bezkolizyjna między liniami nr 201 i 131, będzie to w naszym regionie do tej pory niespotykany typ infrastruktury kolejowej.