Koncepcję nowego układu komunikacji tramwajowej dla Bydgoszczy opracowano już wiele miesięcy temu, do tej pory jej nie wdrożono, bowiem obejmowała ona już Most Kazimierza Wielkiego, na który tramwaje wjechały nie tak dawno, dodatkowo ostatnie miesiące to też remont torowiska wzdłuż ulicy Perłowej. ZDMiKP chce nową sieć tramwajową wdrożyć od przyszłej soboty – 9 grudnia.
Nie będzie to jednak nadal układ docelowy bowiem jest problem z Mostem Pomorskim, gdzie wystąpiły w listopadzie osuwiska, w związku z czym zawieszono na nim ruch tramwajów. W stosunku do docelowego układu linii tramwajowych linie 4, 6 i 8 są kierowane po Moście Kazimierza Wielkiego, z założeniem, że po rozwiązaniu problemu Mostu Pomorskiego wrócą one na tą trasę – taki jest rozkład docelowy.
Planowany układ od 9 grudnia:
Linia nr 1 Las Gdański – Wilczak,
• Linia nr 2 Las Gdański – Kapuściska,
• Linia nr 3 Wilczak – Łoskoń,
• Linia nr 4 Glinki – Bielawy (powrót na Perłową),
• Linia nr 5 Rycerska – Łoskoń,
• Linia nr 6 Bielawy – Łęgnowo (przejazd Jagiellońską),
• Linia nr 7 Kapuściska – Łoskoń (przejazd mostem Kazimierza Wielkiego),
• Linia nr 8 Kapuściska – Rycerska (powrót na Perłową),
• Linia nr 9 Bielawy – Rycerska,
• Linia nr 10 Las Gdański – Niepodległości,
• Linia nr 11 Bielawy – Niepodległości (przejazd ulicą Kujawską i mostem Kazimierza Wielkiego).
W tej układance brakuje jeszcze odcinka ulicy Toruńskiej od Ronda Bernardyńskiego do Ronda Toruńskiego, gdzie na połowie odcinka do Babiej Wsi tramwaje nie jeżdżą już od kilku lat. Z uwagi na brak sprecyzowanego harmonogramu odbudowania torów tramwajowych, nie jest on na dzisiaj brany pod uwagę.