Biała Podlaska została Rowerową Stolicą Polski. Gdyby nie Bydgoszcz rywalizacji by nie było

Biała Podlaska została Rowerową Stolicą Polski. Gdyby nie Bydgoszcz rywalizacji by nie było
Fot: Robert Sawicki / UMB

Wraz z końcem czerwca zakończyła się 6. edycja Rowerowej Stolicy Polski. Tegoroczny wynik to ponad 14,1 mln przejechanych kilometrów, gdyby te podróże wykonać samochodem osobowym to wyemitowałyby one do atmosfery ponad 3,5 mln ton CO2. Sportowo wygrała kolejny raz z rzędu Biała Podlaska, ale to Bydgoszcz kilka lat temu była inicjatorem ogólnopolskiej rywalizacji rowerowej i przygotowała aplikację. Nie bez powodu wręczenie po tegorocznej edycji odbyło się w Bydgoszczy.

Wyniki końcowe obliczane są w oparciu o liczbę przejechanych kilometrów danego obszaru, przeliczaną na liczbę mieszkańców. Gdyby trzymać się tylko kilometrów to sprzyjałoby to największym miastom, z kolei przeliczenie to na parytet mieszkańców w praktyce pokazuje, że najlepiej wypadają średniej wielkości miasta jak Biała Podlaska, czy w przeszłości Nowa Sól. W tegorocznej rywalizacji udział wzięło 55 miast.

Bydgoszcz do rywalizacji przystąpiła jako Metropolia Bydgoszcz, czyli obszar z ponad 500 tys. mieszkańców. Przy różnym stopniu zaangażowania mieszkańców gmin wchodzących w skład tego obszaru może to utrudniać uzyskiwanie wyższych wyników, ale w tym wypadku władze Bydgoszczy prowadzą politykę promowania powiązań metropolitalnych w Metropolii Bydgoszcz. Dodatkowo dla największych obszarów stworzono osobną kategorię i Metropolia Bydgoszcz po raz kolejny triumfuje w kategorii powyżej 200 tys. mieszkańców.

Wspomnieć warto, że Jacek Chudziński z Metropolii Bydgoszcz uzyskał indywidualnie drugi najwyższy wynik – sam przejechał ponad 7,6 tys. km.