Do 2030 roku Unia Europejska postawiła dość ambitne cele dotyczące ograniczania emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Z najnowszej inwentaryzacji emisji gazów cieplarnianych dla Bydgoszczy za 2023 rok wynika, że spore postępy już zrobiliśmy.
1989715 MG – to roczny bilans emisji CO2 w 2023 roku w Bydgoszczy. Można powiedzieć, że to spora liczba, ale jak spojrzymy, że w 2005 roku było to 2639144 MG CO2, to mamy spory spadek. Rok 2023 to pierwszy, w którym notujemy wynik poniżej 2 mln ton. Na przeciętnego bydgoszczanina przypada 6,06 MG CO2. Z roku na rok spada udział procentowy w Bydgoszczy w całkowitej emisji CO2 dla Polski – w 2023 roku było to 0,49%, gdy Bydgoszcz zamieszkuje około 1% populacji kraju.
Jak porównamy dane z 2005 roku z tymi z 2023 roku to mamy spadek emisji CO2 w Bydgoszczy o ponad 24,6%. Jak spojrzymy na inwentaryzację z 2022 roku, to wówczas ten spadek wynosił ponad 20,5%,. Kluczowa na dzisiaj zatem informacja, że udało nam się poprawić w ciągu ostatniego roku redukcję do 24,6%. z 20,5% w stosunku do 2005 roku. Dane za 2005 rok są istotne powiem zgodnie z protokołem z Kioto do niego odwołują się cele klimatyczne. Przed rokiem Unia Europejska ogłosiła ambitny plan ograniczenia CO2 do 2030 roku o 40% w stosunku do 2005 roku, przy czym polski cel to 17,7%. Można zatem powiedzieć, że już dzisiaj osiągnęliśmy go patrząc ogólnie, ale Bydgoszcz ma szansę przy ambitnej polityce do 2030 roku nie tylko przekroczyć 30%, ale też zbliżyć się do 40%.
Sektory są też ważne
Unia chce, aby wspomniane wcześniej cele osiągnięte były w transporcie, mieszkalnictwie, gospodarce odpadami i przemyśle. To ostatnie zagadnienie zostawmy, bo samorząd zbytnio na przemysł nie ma wpływu. Największy udział w emisji bydgoskiej ma mieszkalnictwo po 31% z ogólnej puli. W przypadku mieszkalnictwa w 2005 roku emisja wynosiła 822286 MGCO2, aby w 2023 roku spaść do 571577 – możemy się poszczycić zatem już ponad 30% redukcją. W przemyśle – choć z ograniczony wpływem samorządu – mamy spadek emisji o ponad połowę. W gospodarce odpadami nie mamy żadnej emisji CO2 w Bydgoszczy od 2015 roku – zatem osiągnięte 100%.
Sporo do zrobienia mamy natomiast w transporcie, gdzie redukcja od 2005 roku wyniosła mniej niż 7%. Systematycznie redukcja tutaj dotyka jedynie transportu ciężarowego. W samochodach osobowych i autobusach od kilku lat mamy niewielkie wzrosty emisyjności. Wzrasta też emisja CO2 w sektorze usług.