W 2024 roku Bydgoszcz wyemitowała 1955039 Mg CO2 do atmosfery, to o 34676 mniej niż w 2023 roku – mamy zatem dalej tendencję spadkową, chociaż dynamika jest już mniejsza niż w poprzednich latach. Przekłada się to na ślad węglowy na mieszkańca na poziomie 6,02 Mg CO2 w 2024 roku, w stosunku, do 6,06 Mg CO2 w roku 2023. Najważniejsze jest jednak porównanie się z 2005 rokiem, gdy w życie weszło porozumienie z Kioto – od tego momentu zredukowaliśmy bydgoską emisję Mg CO2 o 738399 – gdy w praktyce bydgoska emisja w latach 2005-2009 była wzrostowa, dopiero od 2010 roku notujemy tendencję spadkową.
Przez te 18 lat ślad węglowy na bydgoszczanina spadł statystycznie z 7,36 Mg CO2 do wspomnianego 6,02.
Powyższe dane pochodzą z inwentaryzacji emisji gazów cieplarnianych dla Miasta Bydgoszczy za 2024 rok, które są co roku przygotowywane na zlecenie ratusza.
Przypomnijmy, że Unia Europejska nie tak dawno temu postawiła nowe ambitne cele klimatyczne, które zakładają, że do 2030 redukcja CO2 w stosunku do 2005 roku powinna wynieść 40%, co ma pozwolić osiągnąć do 2050 roku całkowitą neutralność klimatyczną kontynentu. Założony przez UE cel dla Polski jest nieco mniejszy, bo mówi o 17,7%. Gdy spojrzymy na dane za 2024 rok Bydgoszcz osiągnęła już 27,4% redukcji – zatem wyprzedzamy mocno cel dla Polski, jednocześnie mamy szansę jako Bydgoszcz osiągnąć ogólny cel dla całej UE.
Istotne są sektory
Unia chce, aby wspomniane wcześniej cele osiągnięte były w transporcie, mieszkalnictwie, gospodarce odpadami i przemyśle. To ostatnie zagadnienie zostawmy, bo samorząd zbytnio na przemysł nie ma wpływu. Największy udział w emisji bydgoskiej ma mieszkalnictwo 27%, w stosunku do 2005 roku mamy spadek o 35%, zatem jesteśmy już bardzo bliscy 40%. W gospodarce odpadami osiągnęliśmy już kilka lat temu 100% redukcję, bowiem składowane odpady w Bydgoszczy nie generują w ogóle CO2.
Dzisiaj największym wyzwaniem jest transport, który generuje obecnie 29% bydgoskiej emisji CO2, a redukcja w stosunku do 2005 roku wyniosła zaledwie 8,1%. Rok do roku udało nam się osiągnąć jedynie jeden punkt procentowy. Odczuwalną zmianę mogą przynieść elektryczne autobusy, w których trakcie pozyskiwania za środki z KPO jest MZK.