Gralik: Marszałek dużo odpowiada, ale niekoniecznie na zadane pytanie



Gralik: Marszałek dużo odpowiada, ale niekoniecznie na zadane pytanie

Radny Marek Gralik na poniedziałkowej sesji absolutoryjnej Sejmiku Województwa pytał, czy władze województwa złożą wniosek o dofinansowanie na modernizację ciągu kolejowego z Bydgoszczy do Szubina i Kcyni. Marszałek odpowiadał wywodami, ale do precyzyjnie zadanego pytania się nie odpowiedział. Być może za kilka tygodni poznamy odpowiedź na piśmie.

– Jak zadaj się pytania panu marszałkowi, to pan marszałek długo odpowiada, ale niekoniecznie odpowiada na zadanie pytanie – podsumowuje debatę absolutoryjną bydgoski radny Marek Gralik z PiS, który w sejmiku jest debiutantem.

 

Radny Gralik pytał na sesji na jakim etapie jest i czy złożony zostanie wniosek do konkursu z FENIKS, na kolej aglomeracyjną dla modernizacji ciągu kolejowego Bydgoszcz-Szubin-Kcynia oraz budowy łącznika w Bydgoszczy który umożliwi reaktywację stacji Bydgoszcz Żółwin. Nie jest to nowy temat, bo podobne pytania zadawał w grudniu, w poprzedniej kadencji, były radny Roman Jasiakiewicz, wówczas marszałek Piotr Całbecki deklarował otwartość dla tego projektu. Nabór wniosków na te środki europejskie trwa do końca tego roku, zatem Gralik zapytał jakie jest zaawansowanie nad tymi wnioskami, bo czasu zostało niewiele. Marszałek Piotr Całbecki pomimo precyzyjnie zadanego pytania kluczył, że być może aplikować o to powinno PKP PLK, były nawet sugestie, że tym powinny się zająć gminy i powiaty. Można domyślać się jedynie, że raczej prace nad tym w Urzędzie Marszałkowskim się nie toczą, być może dowiemy się nieco więcej za kilka tygodni, bo Gralik złożył dodatkowo interpelację na piśmie w tej sprawie.

 

– Odpowiedź nie padła- ja zadałem bardzo konkretne pytania – mówi nam radny Marek Gralik – Zadałem konkretne pytanie, czy zostanie dochowany termin do końca tego roku kalendarzowego, bo do końca tego roku wnioski można składać. Otrzymałem taką enigmatyczną odpowiedź, że w zasadzie powinąłem rozmawiać z prezydentem Bydgoszczy i włodarzami miast których ta linia dotyczy.

 

Zważywszy na to, że specjalnie czasu już nie ma, to mało realne jest, że Bydgoszcz z sąsiadami przygotowałaby teraz ten wniosek w kilka tygodni.

 

,,Wypowiedzi marszałka akcentowały większą potrzebę budowy portu w Solcu Kujawskim”

Radny Marek Gralik w dyskusji poruszył też kwestię, że w zaprezentowanym radnym przez marszałka Raporcie o stanie województwa na pierwszym miejscu stawia się port w Solcu Kujawskim, a terminal Emilianowo jest mniej akcentowany, choć jego zaawansowanie jest znacznie większe, gdy na Wiśle nie będzie żeglugi bez jej uregulowania co wcale nie musi nastąpić przy sprzeciwie ekologów – Marszałek się zgodził, że bardziej zaawansowane są prace w powstanie portu w Emilianowie niż w Solcu Kujawskim, a mimo to gro jego wypowiedzi akcentowało większą potrzebę budowania, czy zaangażowania się w budowę portu rzecznego, którego budowa stoi teraz pod dużym znakiem zapytania.

 

[iframe width=”419″ height=”236″ src=”https://www.youtube.com/embed/TUPpwyyVA7c?si=x7SNfBxrhacvDMzV” title=”YouTube video player” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share” referrerpolicy=”strict-origin-when-cross-origin” allowfullscreen ]