Ponad miliard złotych Unia wyda na wymianę taboru kolejowego w Polsce. Jak plasuje się kujawsko-pomorskie?



Fot: Polregio

Fot: Polregio

Przed tygodniem informowaliśmy o tym, że Województwo Kujawsko-Pomorskie podpisało umowę z PESA Bydgoszcz na dostawę dwóch nowych pociągów, docelowo zamówienie będzie rozszerzone do 7 składów. Zakup składów będzie sfinansowany z dotacji rządowej z Polskiego Ładu i ze środków europejskich. Są to jednak jedyne planowane wymiany taboru w naszym województwie na najbliższe lata. Przynajmniej na ten moment.

 

Zamawiającym pociągi w tym wypadku jest Województwo Kujawsko-Pomorskie, które użyczać będzie pociągi przewoźnikom realizującym przewozy dotowane przez Województwo.

 

Jakiś czas temu Polregio chwaliło się przyznaniem z KPO 780 mln zł na zakup 98 pociągów dla całej Polski. Przewoźnik krytykuje co prawda zmniejszenie alokacji do 26% wartości pociągów, gdy wciąż Polregio liczy na 84% dofinansowanie. Najwięcej pociągów z tej puli miałoby trafić do województwa małopolskiego – 20. Po 14 pociągów planuje się dla łódzkiego i warmińsko-mazurskiego. Województwa kujawsko-pomorskiego nie ma w tych planach, bowiem nie było współpracy samorządu województwa przy tym wniosku.

 

Na dzisiaj pozostaje zatem jedynie plan zakupu 7 pociągów od PESA – co wyczerpie całą alokację z programu operacyjnego dla kujawsko-pomorskiego. Ewentualną szansą mogą być jakieś środki z KPO.

 

W 2022 roku PESA dostarczyła 5 nowych pociągów typu Elf dla kujawsko-pomorskiego.