Sprostowanie autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego



Sprostowanie autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego skierował do nas sprostowanie do artykułu pt. „Dlaczego na majówkę nie możemy pojechać pociągiem do Pragi?„, którego treść publikujemy poniżej. W naszej opinii  po lekturze naszego tekstu oraz poniższego sprostowania każdy czytelni może wyrobić sobie zdanie, zatem nie będziemy do treści się odnosić.

Prezes UTK nie blokuje dostępu do rynku żadnemu przewoźnikowi kolejowemu. W Polsce, tak jak w całej Unii Europejskiej, przewoźnicy kolejowi zainteresowani wykonywaniem usług przewozowych w trybie otwartego dostępu mogą aplikować o przyznawanie otwartego dostępu.

 

Regulacje dotyczące otwartego dostępu wynikają z przepisów prawa UE. Prezes UTK nie stosuje żadnych odstępstw w tym zakresie. W 2021 roku Prezes UTK przyjmując metodykę prowadzenia postępowań w sprawie otwartego dostępu oraz badania równowagi ekonomicznej poddał wcześniej ten dokument publicznym konsultacjom z wszystkimi pasażerskimi przewoźnikami kolejowymi, organizatorami publicznego transportu zbiorowego oraz organizacjami reprezentującymi interesy pasażerów i działającymi na rzecz rozwoju rynku kolejowego. Każdy z tych podmiotów miał prawo przedstawienia swojego stanowiska oraz zgłoszenia uwag do tych dokumentów.

 

W latach 2016-2024 Prezes UTK wydał ok. 160 decyzji dotyczących otwartego dostępu, z których ponad 85% było pozytywnych. Jedynie w ok. 8% przypadków, w związku z wynikiem badania równowagi ekonomicznej, Prezes UTK odmówił aplikantom przyznania otwartego dostępu (w kilku przypadkach doszło do umorzenia postępowań np. z uwagi na wycofanie wniosków przez aplikantów).

 

Dotychczas Prezes UTK przyznał otwarty dostęp przewoźnikom: Arriva RP, Koleje Dolnośląskie, Koleje Małopolskie, Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie, Leo Express, POLREGIO, PKP Intercity, PKP Cargo, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, RegioJet oraz SKPL Cargo. W latach 2020-2024 Prezes UTK wydał decyzje administracyjne w sprawie otwartego i ograniczonego dostępu umożliwiające czeskim przewoźnikom uruchamianie połączeń m.in. w relacjach:

  • Warszawa – Kraków;
  • Kraków  – Gdynia;
  • Praga – Gdynia;
  • Praga – Kraków;
  • Warszawa – Poznań – granica państwa (docelowo do Ostendy przez Berlin, Amsterdam i Brukselę);
  • Kraków – Katowice – granica państwa (docelowo do Splitu/Rijeki przez Ostrawę, Wiedeń, Graz i Zagrzeb);
  • Warszawa-Katowice – granica państwa (docelowo do Landeck-Zams przez Ostrawę, Wiedeń i Innsbruck);
  • Przemyśl – Medyka/Mościska
  • Przemyśl Główny – granica państwa (docelowo do Praha hl. n. oraz Hannover Hbf).

Zdecydowana większość tych połączeń, pomimo medialnych zapowiedzi przewoźników, nie została jak dotąd uruchomiona. Według wiedzy Prezesa UTK realizowane jest jedynie połączenie Praha hl.n. – Przemyśl Główny – Praha hl.n.

W przypadku sprawy dotyczącej decyzji Prezesa UTK przyznającej ograniczony dostęp dla RegioJet na trasie Praha hl.n. – Gdynia Główna – Praha hl.n., Prezes UTK wniósł skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 8 maja 2023 r. Wyrok WSA w Warszawie nie jest prawomocny. Sprawa jest w toku.

 

Należy podkreślić, że badanie równowagi ekonomicznej w postępowaniach dotyczących otwartego dostępu odbywa się wyłącznie na wniosek tzw. podmiotów uprawnionych (przewoźników pasażerskich, organizatorów publicznego transportu zbiorowego, zarządcy infrastruktury). Takiego badania Prezes UTK nigdy nie przeprowadza z Urzędu. W przypadku braku wniosków o badanie równowagi ekonomicznej, przy spełnieniu wymagań wynikających z przepisów, Prezes UTK wydaje decyzję w sprawie przyznania otwartego dostępu. Natomiast na czas procedowania spraw dotyczących otwartego dostępu ma wpływ m.in. konieczność uzupełniania braków formalnych, uzyskiwania stanowisk od innych podmiotów (np. zarządcy infrastruktury) oraz wyjaśnień od przewoźnika aplikującego o otwarty dostęp.

Wszystkie decyzje administracyjne Prezesa UTK dotyczące otwartego dostępu podlegają publikacji w Dzienniku Urzędowym Prezesa UTK i są publicznie dostępne. Decyzje te podlegają kontroli sądowej –  strony niezadowolone z rozstrzygnięć organu mogą korzystać ze środków odwoławczych.

 

Aktualnie w Polsce 34 przedsiębiorców posiada aktywną licencję na wykonywanie pasażerskich przewozów osób. Takie licencje, zgodnie z przepisami ustawy o transporcie kolejowym, wydaje Prezes UTK.