W tym miesiącu będzie ogłoszony konkurs na terminale intermodalne. Emilianowo na dzisiaj poza grą

Wizualizacja terminalu Emilianowo

Środki z Funduszy Europejskich na Infrastrukture, Klimat, Środowisko (FENIKS) to ostatnie istotniejsze środki na terminale intermodalne jakie będą dostępne w perspektywie finansowej Unii Europejskiej do 2029 roku. Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) planuje w listopadzie ogłosić nabór konkursowy – na stole jest 230 mln euro.

Nabór ma potrwać do okolic marca, zakłada 50% finansowania unijnego. Projekty powinny być rozliczone do 2029 roku. O planowanym naborze mówiła wicedyrektor CUPT Sylwia Cieślak-Wilk na III Pomorskim Kongresie Transportu Intermodalnego w Gdańsku – Jest bardzo duże zainteresowanie. Zapewnimy warsztaty i pomożemy w dobrym przygotowaniu dokumentacji. Rozliczenie do roku 2029. Obecnie jest 12,5% intermodalu w miksie transportowym. Cała Europa widzi potrzebę „zazielenienia” transportu (TIRY NA TORY). Bardzo ważny czynnik DNSH („do no significant harm”, czyli „nie czyń poważnych szkód”) jest jednym z kryteriów oceny projektów ubiegających się o wsparcie z funduszy unijnych. W Niemczech 6% spadków w przewozach kolejowych a w intermodalu wzrost. Obecnie w Polsce jest 29 przewoźników kolejowych, to o 6 więcej niż rok temu i 3x więcej niż 10 lat temu. Środki unijne na intermodal są obecnie większe niż poprzednio.

CUPT wymagać będzie przygotowania administracyjnego czyli przede wszystkim decyzji środowiskowej. Raczej nie będą potrzebne projekty budowlane. Dla terminalu Bydgoszcz-Emilianowo wydano już prawomocną decyzję środowiskową, dlatego pod tym względem spełnia on wymogi. Może być ciężko jednak do marca przygotować aplikację w sytuacji, gdy spółka celowa jest obecnie likwidowana, a nie ma perspektyw powołania nowego podmiotu do marca, który do tego czasu przejąłby jeszcze decyzję środowiskową. Proces likwidacyjny nie przebiega bowiem wzorcowo – sąd przez ponad dwa miesiące nie rozpoczął likwidacji z powodu problemów z pełnomocnictwami głównego udziałowca KOWR. Dodatkowo udziałowcy nie dogadali się jak pokryć koszty likwidacyjne.