W Regionalnym Programie Operacyjnym 2014-2020 dla Województwa Kujawsko-Pomorskiego były zarezerwowane 15 mln euro na podzadanie 7c w priorytecie 5, czyli rozwój infrastruktury multimodalnej. Z tego samego priorytetu Województwo Łódzkie zbudowało już funkcjonujący terminal Zduńska Wola – Karsznice. Uchwałą Zarządu Województwa z 21 grudnia 2017 roku, po przekonaniu Komisji Europejskiej, wykreślono cały priorytet 7c i te środki przesunięto na inne zadania.
Chociażby po sąsiedzku o 15 mln euro zwiększono finansowanie modernizacji dróg wojewódzkich, gdzie kujawsko-pomorskie ma do dzisiaj spore zapóźnienia. Warto jednak mieć też na uwadze, że prom w Solcu Kujawskim, który ostatni raz kogoś przewiózł w czerwcu, również był dofinansowany przez Unię Europejską. Wspomnieć należy, że decyzje dotyczące przesunięć środków RPO negocjuje bezpośrednio Zarząd Województwa z Brukselą, zatem odbywa się to poza radnymi wojewódzkimi.
Wtedy Emilianowa nie traktowano w Toruniu poważnie
W obowiązującej wówczas Strategii Rozwoju Województwa do 2020 roku w planach była zapisana budowa terminali intermodalnych w Inowrocławiu i w Laskowicach Pomorskich, ale w praktyce żadna z tych inicjatyw nie ruszyła. Władze województwa forsowały natomiast port rzeczny w Solcu Kujawskim, zapisano zresztą w naszym RPO, że środki z tego priorytetu mogą być przeznaczone na infrastrukturę powiązaną z żeglugą śródlądową. Wówczas zdawano sobie już jednak sprawę, że port rzeczny może powstać po 2025 roku, a tamto RPO powinno być wydane do końca 2023 roku, zatem na ten cel tych środków nie można było przeznaczyć.
W naszym RPO priorytet 7c opisano jako zadania pasażerskie, wskaźnikiem do osiągnięcia miał być wzrost podróży komunikacją miejską, gdy województwo łódzkie chciało zwiększyć liczbę terminali przeładunkowych i ogólny wolumen przeładunków. Znacznie łatwiej jest jednak zmienić przeznaczenie środków w ramach tego samego celu tematycznego, niż przesuwać go na inny jak miało miejsce w naszym województwie.
Urząd Marszałkowski nie chciał wtedy jednak nawet słyszeć o Emilianowie, jak wynika z notatki pełnomocnika marszałka z lipca 2018 roku Emilianowo (dla jednej z komisji sejmikowych) traktowano jako zagrożenie dla portu w Solcu Kujawskim. Dzisiaj wiemy, że ten port nie powstanie, a sama przyszłość żeglugi towarowej na Wiśle wisi pod bardzo dużym znakiem zapytania.
Dzisiaj środków na intermodal nie mamy
Obecnie województwo wydatkuje nowy program operacyjny na lata 2021-2027. Nie ma w nim jednak żadnych środków europejskich na budowę terminali.