5 firm chce opracować przebieg obwodnicy Białych Błot, ale oferty znacznie przewyższają budżet

Białe Błota

Serial o nazwie opracowanie dokumentacji i przebiegu obwodnicy Białych Błot ciągnie się od 2017 roku – najpierw kilkukrotnie gminie nie udało się znaleźć wykonawcy (raz było blisko podpisania umowy, ale firma się wycofała), zazwyczaj przetargi unieważniano, bo oferenci chcieli za dużo. Kilka miesięcy temu zapadła decyzja, że zadanie ogłoszenia przetargu przejmie Zarząd Dróg Wojewódzkich, jako wyspecjalizowana jednostka. Dzisiaj miało miejsce otwarcie ofert- ceny są jednak znacznie wyższe niż były.

Gdy przed rokiem gmina Białe Błota próbowała wyłonić wykonawcę wpłynęła tylko jedna oferta na kwotę 1 mln i 29 tys. zł. Dzisiaj mamy aż pięć ofert, ale najtańsza to niecałe 1,2 mln zł, a najdroższa dochodzi do 3 mln zł. Celem studium miało być określenie najbardziej optymalnego przebiegu obwodnicy bądź innego rozwiązania (np. tunelu) oraz przygotowanie dokumentacji dla decyzji środowiskowej. Zarząd Dróg Wojewódzkich na to zadanie przewidział budżet zaledwie 150 tys. zł – najtańsza oferta jest zatem siedmiokrotnie większa.

W 2017 roku przyjęto rozwiązanie, iż na koszty studium mają zrzucić się cztery samorządy: Białe Błota, Powiat Bydgoski, Bydgoszcz i Województwo Kujawsko-Pomorskie po 150 tys. zł. Dlatego przy kolejnych przetargach starano się odrzucać oferty powyżej 600 tys. zł. Zaskakiwać może, że przy tym przetargu przewidziano jedynie 150 tys. zł budżetu.

Co dalej?

Ustalony budżet w momencie otwarcia przetargu nie musi być obligatoryjny i samorządy mogą go zwiększyć. Jeżeli jednak nie dojdzie do zmiany podejścia do tej inwestycji, to zapewne ten przetarg zostanie unieważniony. I za jakiś czas – najpewniej już w przyszłym roku – będzie ogłoszony na nowo, tak jak to się działo przez ostatnie 8 lat.