Bydgoszcz przez lata była wśród liderów rozwoju branży magazynowej. Teraz widzimy jednak zastój

Bydgoszcz przez lata była wśród liderów rozwoju branży magazynowej. Teraz widzimy jednak zastój
Magazyny w Lisim Ogonie

Wynajem powierzchni ponad 103 tys. m2 odzieżowej grupie LPP w Białych Błotach (Przyłęki) najnowszy raport Newmark Polska o polskim rynku magazynowym, uznaje za trzecią największą transakcję w kraju w 2024 roku. Ta informacja może cieszyć, ale już mniej brak nowej podaży, pomimo najwyższego od 2021 roku popytu, w województwie kujawsko-pomorskim, co może sugerować, że przynajmniej na jakiś czas okres prosperity związany z dynamicznym rozwojem magazynów się zakończył.

W raporcie Newmark Polska Bydgoszcz i Toruń są traktowane razem – w 2024 roku w okolicach tych miast w budowie było ponad 30 tys. m2 powierzchni magazynowej. Było to znacznie mniej niż w dużych aglomeracjach, ale w przypadku Olsztyna, Białegostoku, Kielc i Opola było to 0, zatem u nas notowany był delikatny rozwój, gdy u nich miał miejsce już zastój. Raport wskazuje, że do tego grona (za wyjątkiem Opola gdzie nowa podaż się pojawiła) dołączyć może Rzeszów, Bydgoszcz z Toruniem i Szczecin – z powodu braku nowej podaży. Najbardziej dynamiczna nowa podaż jest widoczna w centrum przy Warszawie i Łodzi.

W kujawsko-pomorskim zdecydowanym liderem jest oczywiście Bydgoszcz. Wspomniano na początku, że najem LPP w Przyłękach był trzecią największa transakcją w Polsce. Na drugim miejscu w województwie mamy najem dla Kauflanda w Bydgoskim Centrum Targowo-Wystawieniczym z 44,7 tys. m2, a dopiero na trzecim miejscu transakcję w toruńskim GLP Logistics Centre na niecałe 16 tys. m2.

Województwo kujawsko-pomorskie charakteryzuje się najniższymi czynszami bazowymi w Polsce, oferując jako jedyni w kraju stawę poniżej 3,5 euro za m2. Przedział bydgosko-toruński stawek oszacowano na 3,25-4,75 euro. Dla porównania trójmiejskie i krakowskie stawki sięgają nawet 6,5 euro, a warszawskie w strefie I przekraczają 8 euro.

Czy perturbacje z Emilianowem wstrzymały inwestycje?

Kilka lat temu analitycy Newmark Polska (wówczas jeszcze jako Cresa Polska) wskazywali, że plany związane z budową terminalu Bydgoszcz-Emilianowo ożywiły inwestycje pod Bydgoszczą. Dzisiaj, gdy z powodu perturbacji wokół tej inwestycji,  nie możemy przewidzieć do kiedy powstanie ten terminal,  inwestorzy mogą być bardziej ostrożni w nowych inwestycjach na tym terenie.