Kolejny rok zaczynam od wyrażenie ubolewania, że Bydgoszcz coraz szybciej się kurczy. W 2014 roku populacja Bydgoszczy wynosiła ponad 357 tys., dane za 2024 rok to już ledwo ponad 324 tys. – bilans ostatnich 10 lat to ponad 33,6 tys. spadku populacji. Najbardziej jednak niepokojące jest to, że rok 2024 to rekordowo niski poziom urodzeń. W 2024 roku było to równe 2 tys. narodzin, gdy jeszcze w 2019 roku ten wskaźnik przekraczał 3 tys. Jeżeli chodzi o przyrost naturalny to z roku na rok ten wskaźnik się poprawia, ale to głównie dlatego, że spada liczba zgonów – w 2024 roku przyrost wyniósł -1843, gdy rok wcześniej było to -1949. Gorszy w najnowszej historii był jedynie 2021 rok z uwagi na światową pandemię. Rok 2024 z tego powodu był drugim najgorszym w Bydgoszczy od zakończenia II wojny światowej. Należy też wspomnieć, że jeszcze w 2019 roku deficyt demograficzny wyniósł około tysiąca, zatem mamy znaczne nasilenie zjawiska.
Pod koniec 2024 roku Bydgoszcz liczyła 324.043 mieszkańców.
Bydgoszcz zajmuje powierzchnię 176 km2, przez co gęstość zaludnienia pod koniec 2024 roku wyniosła 184,4 osób na km2. Mieszkańcy Bydgoszczy stanowili 16,3% populacji województwa kujawsko-pomorskiego. Kobiety stanowiły 53,3% populacji miasta – 172.829 mieszkanek. Wskaźnik feminizacji wyniósł 114. W porównaniu do okresu z 2024 roku liczba ludności spadła o ok. 2,4 tys. osób.
Ze stanu na koniec 2024 roku w Rejestrze Mieszkańców zameldowanych było na pobyt stały 287,2 tys. osób. Najwięcej mieszkańców zameldowanych było na osiedlu Nowy Fordon (27446) oraz Wyżyny (25806). Podział meldunkowy według dzielnic (stan na 31 grudnia 2022):
Jeżeli chodzi o gęstość zaludnienia najbardziej zaludnione dzielnice to Wyżyny – 10,8 tys. osób na km2 oraz Błonie – ponad 7,7 tys. osób na km2. Najmniejszy wskaźnik gęstości zaludnienia notujemy na osiedlu Łęgnowo-Wieś – 68 osób na km2.

TOP10 dzielnic pod względem największej liczby mieszkańców:
1. Nowy Fordon – 27.448
2. Wyżyny – 25.805
3. Bocianowo-Śródmieście-Stare Miasto – 22.256
4. Bartodzieje 20.755
5. Szwederowo 20.303
6. Kapuściska 19.084
7. Stary Fordon 13.910
8. Tatrzańskie 13.398
9. Górzyskowo 12.815
10. Błonie 12.255
TOP10 dzielnic z największą gęstością zaludnienia (na km2, w tysiącach):
1. Wyżyny – 10,7
2. Błonie – 7,7
3. Szwederowo – 7,3
4. Bartodzieje – 6,7
5. Górzyskowo – 6,8
6. Bocianowo-Śródmieście-Stare Miasto – 5,4
7. Wzgórze Wolności – 4,9
8. Okole – 4,7
9. Kapuściska – 4,6
10. Wilczak-Jary 4,6
W wieku produkcyjnym znajdowało 56,8% populacji (spadek 0,2 punktu procentowego rok do roku), przedprodukcyjnym 15,5%, poprodukcyjnym 227,7% (spadek o 0,7 punktu procentowe r/r). W wieku poprodukcyjnym (powyżej 65 lat mężczyźni i 60 lat kobiety) było 89.770 mieszkańców.
Gospodarka
W 2024 roku do rejestru REGON wpisanych były na terenie Bydgoszczy 46.944 podmiotów gospodarcze, z tego ponad 6 podmiotów reprezentowało kapitał zagraniczny. Na dzień 31 grudnia 2024 roku zarejestrowanych było w Bydgoszczy 3,6 tys. bezrobotnych, co jest wynikiem o około 100 osób wyższym niż 2023 roku. Stopa bezrobocia wyniosła 31 grudnia 2023 roku 2,3%, co jest 0,1 punktu procentowego wskaźnikiem jak rok wcześniej.
Komunikacja
W 2024 roku stwierdzono na bydgoskich ulicach 136 wypadków drogowych, w których zginęło 11 osób.
W 2024 roku funkcjonowało 49 linii autobusowych i 11 tramwajowych, które obsługiwały 969 przystanków – rok do roku wzrost o jedną linię autobusową i dwa przystanki. Praca przewozowa wzrosła – łączna długość linii tramwajowych utrzymała się na poziomie podobnym jak w 2023 roku czyli 140 km. Jeżeli chodzi o pracę przewozową autobusową mamy wzrost z 759,2 km do 769 km – MZK dysponowało 113 autobusami (spadek o 5 rok do roku) wykorzystywanymi w ruchu oraz razem ze spółką Tramwaj Fordon sp. z o.o. 75 tramwajami (spadek o 8 rok do roku) Przewóz pasażerów na wyłonionych w przetargu liniach wykonywała też prywatna firma Mobilis wykorzystująca do tego celu 45 swoich autobusów.
W 2024 roku sprzedano ponad 433 tys. biletów okresowych (spadek o ok. 20 tys. rok do roku) oraz ponad 10,4 mln biletów jednorazowych – minimalny wzrost.
Finanse
Ze sprawozdania prezydenta za wykonanie budżetu na 2024 rok wynika, że dochody łączne samorządu wyniosły 3 mld 225 mln, 240 tys. i 411 zł – pierwszy raz w historii po stronie dochodów przekroczone były 3 mld zł. Łączne wydatki zaś wydatki 3 mld 066 mln, 929 tys. i 787 zł. W rezultacie rok 2024 zakończył się bilansem dodatnim na poziomie 158 mln, 310 tys. i 5623 zł.
Różnica pomiędzy dochodami i wydatkami bieżącymi (nie licząc wydatków inwestycyjnych) wyniosła 296,1 mln mln zł, taki poziom wyniosła też nadwyżka operacyjna.
Turystyka zagraniczna
W 2024 roku obiekty noclegowe zlokalizowane w granicach Miasta Bydgoszczy udzieliły prawie 84,3 tys. noclegów (spadek rok do roku o ok. 3 tys) 31,4 turystom zagranicznym. Są to jednak wyniki dalekie do roku 2019, czyli okresu sprzed pandemii, gdy mieliśmy prawie 42 tys. turystów zagranicznych i prawie 136 tys. udzielonych im noclegów.
Port Lotniczy Bydgoszcz
Przez cały 2024 rok Port Lotniczy Bydgoszcz obsłużył prawie 360 tys. pasażerów, co w stosunku do 2022 roku przyniosło jedynie ok. 1,5 tys. wzrostu. To daleka droga do powtórzenia historycznego wyniku z 2019 roku, gdy bydgoskie lotnisko obsłużyło -425,2 tys. pasażerów. Na 15 polskich lotnisk, poniżej miliona znalazło się 7 lotnisk. W grupie poniżej tego progu przewodzi Szczecin – 479 tys., przed Łodzią- 431 tys, Lublinem – 424 tys.. i Bydgoszczą – 360 tys. Gorsze wyniki notowały jedynie Radom, Zielona Góra i Olsztyn-Mazury. Rok 2024 był pierwszym, w którym Łódź wypadła lepiej od Bydgoszczy.
Ekologia
W 2024 roku przeciętny bydgoszczanin wprowadził ślad węglowy na poziomie 6, 92 MG CO2. Cała Bydgoszcz wyemitować miała 1.955.039 tys. MG CO2 do atmosfery (pierwszy rok poniżej 2 mln tys.). Jak porównamy te dane z 2005 rokiem, od którego prowadzone są w Bydgoszczy takie analizy, to mamy spadek emisji dwutlenku węgla o około 27,4%.
Największy postęp uczyniono w ograniczeniu emisji przemysłowego dwutlenku węgla, który w 2005 oku wynosił 824,9 tys., aby w 2021 roku spaść do 411 tys, Największy udział ma wciąż mieszkalnictwo, które w 2005 roku generowało 33% MG CO2, aby w 2021 roku spaść do 29%. Jest to dość znaczny spadek, bowiem w 2005 roku było to według inwentaryzacji 822,2 tys,, a w roku ubiegłym 531,1 tys.
W ciągu 18 lat udało się ograniczyć emisję samochodów osobowych z 381,3 tys. rocznie do 286 tys. (jedna z przyczyn to bardziej ekologiczne silniki), chociaż ostatnie lata to już delikatny wzrost tej wartości. Efekt ten niweluje wyraźny wzrost emisji spowodowanej przez samochody ciężarowe z 136,3 tys. w 2005 roku do 226,4 tys. Komunikacja autobusowa zrobiła postęp z 16,7 tys. w 2005 roku do niecałych 4 tys. MG CO2 w roku ubiegłym.
Na przełomie 2024 i 2025 roku liczba zarejestrowanych samochodów elektrycznych w Bydgoszczy przekroczyła tysiąc. Wraz z przyrostem elektryków wzrasta też liczba stacji do ładowania, które powstają dynamicznie. W połowie 2024 roku działało ich w Bydgoszczy około 78. (niemalże podwojenie rok do roku)
Źródła danych: GUS – Bank Danych Lokalnych, Raport o Stanie Miasta Bydgoszczy za 2024 r. Prezydenta Miasta Bydgoszczy, Sprawozdanie Prezydenta Bydgoszczy za wykonanie budżetu na 2024 rok, Urząd Lotnictwa Cywilnego, Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu, Raport z inwentaryzacji gazów cieplarnianych dla Miasta Bydgoszczy za rok 2024.
Cykl Bydgoszcz w liczbach zapoczątkowany został w ramach ,,Kalendarza Bydgoskiego” wydawanego przez TMMB. Od 2024 roku ukazuje się na łamach Portalu Kujawskiego, po tym gdy redaktor naczelny ,,Kalendarza Bydgoskiego” nawet nie informując mnie o tym, zrezygnował z przygotowanej publikacji. Wówczas krytykowałem działania ówczesnego prezesa TMMB Zbigniewa Ostrowskiego. Cykl jest kontynuowany na Portalu Kujawskim, co pozwala też na udostępnienie Państwu publikacji kilka miesięcy szybciej niż byłoby to w druku.






